Før kampen: Bryne vs FFK

Søndag er det klart for ny serierunde, og denne gangen er det en spennende utfordring som står for tur mot Jærens Superlag.

45 år i toppfotballen
Bryne spiller i år sin 3. sesong i Postnord-ligaen, men man må nesten 50 år tilbake for å finne forrige gang de spilte på dette nivået. Hele 45 år på rad var Bryne, Jærens Superlag, i de to øverste divisjonene i Norge. På 80-tallet ble det både seriesølv i 80' og 82', og i 87' ble Bryne Norgesmestere når Brann ble slått 1-0 på Ullevaal. Rekken i toppfotballen stoppet i 2016 på 45 år, da rykket Bryne ned fra OBOS-ligaen og ut av toppfotballen før første gang siden 1970.

Laget så kruttserke ut i 2017 og var ubeseiret helt til den 18. serierunden, da kom formduppen og når 26 kamper var spilt hadde både Nest-Sotra og Notodden passert de på tabellen. Etter en sesong under forventningene i 2018 hvor laget havnet på en 5. plass med 41 poeng, ble ambisjonene igjen hevet inn i 2019 når tidligere FFK-trener Jan Halvor Halvorsen kom inn og man øynet igjen muligheten til å kjempe om opprykk til toppfotballen.

Sterke hjemme
Dessverre for Bryne har sesong så langt ikke stått til forventningene og etter det omdiskuterte tapet for Vidar i forrige serierunde er nå Bryne kun poenget over nedrykk.
Det er først og fremst på bortebane Bryne sliter med å samle nok poeng, kun 2 av 8 forsøk har gitt poeng på fremmed gress.

Hjemme på Bryne Stadion har det derimot vist seg vanskelig å vinne for de besøkende lagene. 3-4-0 er fasit for Bryne på eget gress. Seire mot Sola, Levanger og Vidar. uavgjort mot Byåsen, Brattvåg, Hødd og Stjørdals Blink. Bryne er ett av tre lag uten tap på hjemmebane så langt i år, sammen med FFK og Stjørdals Blink.

4 på rad borte
FFK har på sin side 4 strake seire på bortebane med seg i bagasjen. Dermed er det duket for et interessant oppgjør mellom et hjemmesterk og et bortesterkt lag!
I det motsatte oppgjøret i våres var det FFK som sikret poengene. Den gangen ble det 3-1 etter scoringer av Tim Nilsen x 2 og Kjell Rune Sellin.

FFK har en rekke på 9 kamper uten tap i Postnord-ligaen, men ingenting kommer av seg selv og skal rekken med poengutdeling fortsette så er det kun vårt fremste nivå som gjelder borte mot hjemmesterke Bryne!
Bjørn Johansen gleder seg til utfordringen på Jæren og forventer en heltent gjeng som vil gjøre alt de kan for å levere en ny god prestasjon på bortebane.

- Vi vet at dette blir en tøff test, men på bortebane har vi levert meget gode prestasjoner, målet er selvsagt å fortsette med det. Dynamikken i bortekampene blir ofte annerledes, der det blir mere spill-motspill, det passer oss bra. Vi er på vårt beste når legges det ned en voldsomt løpskraft og vilje, når dette ligger i bunn kommer også ferdighetsnivået vårt til sin rett. Dette blir helt avgjørende for å kunne reiser hjem fra Jæren med tre poeng på søndag. Forteller Bjørn.

Eirik Mæland og Sakari Mattila er ikke klare for kamp. Love Reuterswärd er kanskje klar, men må vente på klarsignal fra legene før han kan trene for fullt etter infeksjonen han pådro seg forrige uke. Utover det er alle man friske og enn så lenge er det ingen spillere som har nådd karantene-grensen for gule kort.

Kampstart på Bryne Stadion er søndag 18. august klokka 18:00.
Skal du ikke vestover for å følge laget fra tribunen kan du se kampen på Fredriksstad Blad sine nettsider.