Flott oppstart for G14!

Et år med G14 er straks over og vi tenkte å oppsummere litt om erfaringene vi trenere har gjort oss i løpet av sesongen, og hvordan opplegget rundt gutta her vært.

Vi tyvstartet litt i desember selv om den offisielle oppstarten var januar 2019. Mange spente gutter som for det meste kjente hverandre fra før, gjennom kamper for bylaget og i klubbkamper lokalt. Ukene i desember ble en viktig kartlegging for oss trenere, for hvordan vi skulle legge opp løpet videre fra januar. En vanlig uke har bestått av fire treninger pr. uke + kamp. Gjennom vinteren hadde gutta annenhver helg fri, for å få en balanse mellom trening og tid til andre aktiviteter. To ganger i uken gjennom hele sesongen har gutta trent kjernemuskulatur og drevet skadeforebyggende trening, i forkant av fotballøktene. Dette ble gjennomført i styrkerommet på stadion, under ledelse av fysisk trener Jørgen Skøien. Utviklingen av det fysiske nivået på guttene har vært betydelig, og responsen på denne treningen har vært meget god.

Gjennom vinteren spilte vi flere gode treningskamper mot G14 lag, men spenningen knyttet til påmelding i G15 var stor da kvalifiseringen startet i april. Halvparten av spillerne var ett år yngre, og den andre halvparten to år yngre enn motstanderne vi skulle møte. Laget gikk ubeseiret gjennom kvalifiseringen etter sterke kamper, og ble kvalifisert til A sluttspillet for 15 åringer. Dette ble som ventet knalltøft hele veien, mot fysisk større og sterkere spillere. Laget gjorde derimot mange gode kamper, og hadde hele tiden fokus på å spille utviklende fotball, uansett fysisk ulikhet. 15 poeng ble fasitene mot de beste 15 åringene i Østfold. Spillerne tok veldig mye lærdom av den tøffe matchingen gjennom sesongen, og avsluttet sterkt med to seiere, blant annet mot Kvik Halden sitt G15 lag.

Utenom seriespill deltok vi også i Notodden elite cup og Flint Micasa cup for 14 åringer, hvor blant annet norske tippeligalag, samt Leeds og West Ham fra England deltok. I høst har de vært på GAIS cup sammen med elitelag fra Norge og Sverige. Vi har i begge turneringene deltatt i G14 klassen selv om laget er mikset G13 og G14. På de første cupene sov gutta på skole, men i Gøteborg bodde gutta på hotell og kunne forberede seg optimalt til kampene. Mange gode kamper er levert, og fokuset har hele tiden vært å fokusere på vårt eget spill og øve på det selv mot de aller beste.

Spillerne har gjennom året også gjennomført to individuelle utviklingssamtaler i tråd med sportsplanen til FFK, sammen med trenerteamet, og gjennomført fysiske tester.
Sosialt har det vært et fantastisk engasjement fra foreldregruppa. Vi har hatt kveldsmat på klubbhuset etter trening, grillfest, Premier League kamper på O`learys og ikke minst Oslo-tur, med teambuilding på Fangene på fortet og Norge-Spania på Ullevaal som rosinen i pølsa. Det gjorde heller ikke noe at landslaget bodde på samme hotell. Med de tidligere FFK spillerne Tarik Elyounoussi og Haitam Allesami i spissen, stilte de villig opp på bilder med gutta. Her er det bare å rette en stor takk til alle foreldrene som har bidratt på en fantastisk måte.

Til sist vil vi skryte litt av spillerne våre, som gjennom året har representert FFK på en fantastisk måte. Godt miljø i garderoben, alltid høflige og disiplinerte, og med et brennende ønske om å utvikle seg både som menneske og spiller. Nå gjenstår bare noe få økter, samt en velfortjent juleavslutning for gutta.

Takk til spillerne på G14 for en meget god første sesong i FFK. Vi er veldig takknemlig for tida vi har hatt med dere i år og ønsker dere lykke til videre på veien mot A laget.

Jon, Andreas og Jørgen