FFK Kvinner satser

Kvinneavdelingen satser for fremtiden og styrker trener- og lagsapparatet!

Jon Hermansen går over på jentesiden
Jon Hermansen går inn som hovedtrener for neste års J17 og Christian Lorentsen tar over som hovedtrener på Senior. Fredrikstad Fotballklubb har et ønske om å gjenspeile byens innbyggere, og gir med disse signeringene et tydelig signal om at det også skal satses på kvinnesiden. Man har den senere tiden sett en sterk og positiv utvikling i Kvinnefotballen både i Norge og i Europa, der toppklubbene nå virkelig tar sats. FFK har utarbeidet en strategi om at Kvinneavdelingen i klubben skal utvikles trinnvis i riktig retning, der signeringen av blant annet Hermansen gir et tydelig signal om at det skal bygges for fremtiden. I 2023 vil kvinneavdelingen i klubben bestå av to lag gjennom J17 og Senior A, samt deltagelse i NM J16 og J19.

Jon Hermansen kjenner klubben godt og var sportslig leder i styret i perioden 2018-2019, og som spiller har han 163 kamper i FFK drakta gjennom sin karriere. Han kommer senest som trener for årets G16, og har lang erfaring med utviklingsgrupper på guttesiden.

Vi er stolte av å kunne presentere en slik kapasitet også på kvinnesiden i klubben. Dette gir et tydelig signal om at utviklingen av kvinneavdelingen gis prioritet og skal utvikles i stegvis riktig retning som planlagt, og er noe Jon hadde veldig lyst til å bidra med. Det finnes også ambisiøse spillere på jentesiden i Fredrikstad, og det skal bli spennende å se hvordan spillerne i klubben utvikler seg i årene fremover i en treningshverdag sammen med Jon. sier Administrativ leder i Kvinneavdelingen Tor-Arne Borg.

Lorentsen tar over for A-laget
Christian Lorentsen har i år hatt rollen som Sportslig Leder i kvinneavdelingen, og vil for 2023 ta over som hovedtrener etter Simen Mathisen. Lorentsen har hatt en rekke roller innen fotballen og har en vid kompetanse både på og utenfor banen. Christian er opprinnelig fra Trondheim og flyttet til Lillestrøm der han som aktiv var i LSK junior elite og LSK 2, før en korsbåndskade satte en stopper for en videre karriere. Som trener har han hatt hovedansvaret i diverse klubber både for senior og ungdom, og har i tillegg vært Sportslig Leder i Askim Fotball. Han har vært trener for diverse kretslag siden 2015 og sitter nå i NFF Østfold sitt Sportslige Utvalg. Av fotballutdannelsen har han UEFA-B, Trenerveileder og Topplederkurs. I tillegg er han Vernepleier med diverse etterutdanning.

For første gang ansettes det også egne spillerutviklere i Kvinneavdelingen som skal bidra til å optimalisere og strukturere treningshverdagen for den enkelte spiller. I tillegg til Jon Hermansen og Christian Lorentsen er dette neste års trener- og lagsapparat:

Assistent – Jørgen Skøien

Jørgen har de siste 4 årene fulgt Jon Hermansen i trenerapparatet rundt FFK G14 og G16. Mange kjenner Jørgen som leder i Kråkerøy Senior i mange år, og var også gjennom 15 år en kjent skikkelse på 80- og 90 tallet i Stjernen Hockey både som trener og leder i aldersbestemte lag, samt senior. Jørgen har en genuin interesse for fotball og trening generelt.

Spillerutvikler og Assistent – Sander Heieren
Sander har spilt college-fotball i USA i tre år og har vært innom både junior- og rekruttfotball i FFK og S.08. Sander jobber for tiden på Wang og Sats, og tar i tillegg idrettsfag på UiT.

Senior A
Spillerutvikler og Keeperansvarlig – Joachim Phan

Joachim har vært hovedtrener for årets J17 lag, og flyttes nå opp til senior. Av fotballutdannelse har Joachim vært i Danmark på Oure Fodbold Akademi der han blant annet gjennomførte UEFA-B, dommerutdannelse, keepertrener 0 og 1 med Lars Høgh som mentor. I tillegg har han nylig gjennomført UEFA-Youth B med fokus på utvikling av yngre spillere.

Assistent - Andreas Baadstrand
Andreas har vært assistent for årets J17 lag og flyttes nå opp til senior. Er i disse dager i gang med å gjennomføre UEFA-B lisens.

I tillegg får Kvinneavdelingen med seg følgende i støtteapparatet:
Ann-Kristin Brodin – Kiropraktor (Senior)
Rikard Rupar – Lege (J17)
John-Terje Nordtug – Utstyrsansvarlig (J17)