FFK har ansatt fysisk trener på fulltid i Utviklingsavdelingen

FFK mener alvor med satsingen på Utviklingsavdelingen, nå er nok en rolle på plass. Henrik Pettersen er ansatt som fysisk trener.

Annonse:

Tungt utdannet

Henrik er 28 år og flytter til Fredrikstad med sin samboer som opprinnelig er herfra. Henrik har spilt fotball i Molde helt opp til Sr nivå, men måtte legge opp grunnet en alvorlig kneskade. Siden har han tatt mastergrad i fysisk prestasjonsevne og bachelorgrad i idrettsbiologi. I tillegg har han tatt praktisk pedagogisk utdannelse og innehar en B-lisens som fotballtrener. Henrik er bosatt i Oslo og har de siste årene jobbet som fysisk trener for Oslo idrettssenter hvor han har jobbet med toppklubber innen håndball, ishockey og innebandy. Han jobber også som fysisk trener for Wang Toppidrett Romerike og Oslo.

«Etter å ha jobbet med fysisk trening innen en rekke forskjellige idretter de siste årene, blir det deilig å komme tilbake til fotballen hvor jeg er mest på hjemmebane. Da jeg spesielt brenner for å jobbe med og ta del i reisen til unge talenter og utøvere, var dette en mulighet jeg ikke kunne si nei til! Jeg gleder meg spesielt til å komme inn i et sterkt fagmiljø hvor nettopp dette med utvikling står i sentrum. Det å etablere et systematisk treningsregime som optimaliserer hver spillers potensial både på og utenfor banen i samarbeid med et tverrfaglig trenerteam for de ulike lagene er noe jeg ser veldig frem til!» Forteller Henrik.

De fysiske kravene utvikles stadig

Ansettelsen av fysisk trener i Utviklingsavdelingen er langt fra et tilfeldig valg. På lik linje med A-laget i FFK, satses det tungt på det fysiske aspektet i fotballen også i Utviklingsavdelingen.

«De fysiske kravene i fotballen utvikles stadig og det som er godt nok nå holder ikke om 5 år. Det er viktig at vi henger med på denne utviklingen og dersom vi skal produsere toppspillere fra egen utviklingsavdeling er dette en nødvendig og viktig ansettelse. Henrik er fortsatt ung og ambisjonsrik så han vil passe perfekt inn i vårt miljø. Han vil få ansvaret for den fysiske periodiseringen i hele Utviklingsavdelingen og han har klare tanker på hvordan han vil implementere det fysiske inn i spillernes hverdag. Jeg er meget fornøyd med at vi har klart å lande en fysisk trener og jeg er overbevist om at dette vil gi oss et kraftig løft både på kort og lang sikt.» Forteller Magnus Pettersen.

Med det er enda en stilling på plass, men Magnus Pettersen er langt fra ferdig med å ansette i Utviklingsavdelingen. Fortsatt skal flere viktige og spennende roller på plass, i en Utviklingsavdeling som skal bli langt større og sterkere fra 2024.