FFK ansetter trenertalent fra Hødd

Anders Pilskog er er klar for Fredrikstad. Han er ansatt som G14 trener og hovedansvarlig for bylag gutter.

Han vil dermed jobbe i tospann med Enzo Arnet. Pilskog er kun 21 år, men har allerede rukket å opparbeide seg mye kunnskap og kompetanse. Han har vært en viktig faktor for at Hødd for første gang har oppnådd stjerne i Akademiklassifiseringen.

I tillegg har han trent G14 og G16 i Hødd, samtidig som han har bidratt som assistent rundt B-laget og litt for A-laget. Han har allerede tatt UEFA B-lisens og har også erfaring som bylags- og kretstrener.

- Først og fremst er jeg veldig takknemlig og ydmyk over å få lov å jobbe i en så stor og fin klubb som Fredrikstad er. Etter et helt, men kort liv på Sunnmøre landa jeg til slutt på at det riktige for meg, både som fotballtrener og menneske, var å teste noe helt nytt, sier Pilskog.

- Jeg har under de siste to åra i Hødd lært ekstremt mye, og er veldig takknemlig for de mulighetene jeg fikk der, men landa på at for min utvikling som fotballtrener vil det være bra å bli en del av et større fagmiljø og klubb. Det å lære noe nytt hver dag av fotballfolk som er dyktigere enn meg selv, var veldig fristende, fortsetter trenertalentet.

I mål med ansettelser

Utviklingssjefen er strålende fornøyd med ansettelsen og oppgraderingen av utviklingsavdelingen.

- Allerede etter første samtale med Anders forsto jeg at her er det noe spesielt. Med sine betraktninger rundt spillerutvikling og oppbygging av et solid akademi ble han vårt førstevalg i kamp med sterke søkere fra både inn- og utland. Det blir spennende å følge hans videre utvikling hos oss, forteller Magnus Pettersen.

Utviklingsavdelingen har med det ansatt sin femte nye trener før årets sesong.

- Det har vært en lang og krevende prosess, men jeg er utrolig fornøyd med de personene som har kommet inn. Nå handler det om å jobbe hardt og strukturert i årene fremover for å på sikt bygge oss opp til et av de beste akademiene i landet! Og forhåpentligvis i årene fremover vil vi gradvis se en økning av lokale spillere på A-laget i Eliteserien, sier Pettersen.

Pilskog deler de samme ambisjonene.

- En slik reise vil jeg være med på! Jeg går inn i denne jobben med bare en lovnad: Jeg skal gjøre mitt absolutt beste for å gi Østfolds mest spennende unge spillere så gode forutsetninger som mulig for at deres drømmer skal gå i oppfyllelse, avslutter Pilskog.