Sanel Kapidzic

Endelig er dagen her!

5 måneder er gått siden FFK sist spilte om poeng, på søndag er det alvor igjen!

Søndag klokken 15.00 sparkes årets OBOS-ligasesong i gang, når FFK møter Start i Kristiansand.

Etter en god avslutning på vårsesongen i 2015 var det bom stopp for Start i Eliteserien, sesongens siste 15 kamper endte med 3 uavgjort og 12 tap. En rekordlav poengsum ga kvalik mot Sørlands-nabo Jerv, en dobbelduell de til slutt kom vinnende ut av.

Året etter fortsatte nedturen i Eliteserien for Start, og nærmest fra våren begynte klubben å forberede seg på å spille i OBOS-ligaen i 2017.

Først etter 25 seriekamper, når nedrykket for lengst var avgjort, vant Start for første gang i 2016. Rekken med kamper i Eliteserien uten seier stoppet dermed på 39, soleklar Norgesrekord.

Men grepet med å innse fjorårets nedrykk veldig tidlig har gjort Start godt forberedt på årets sesong. Laget har gått fra seier til seier i oppkjøringen, og virker som et totalt sett bedre lag før serieåpning til OBOS-ligaen 2017, enn de gjorde før serieåpningen i Eliteserien 2016.

På tross av at Sørlandets stolthet fortsatt har mye utenomsportslig uro i rekkene, virker laget sterkt før serieåpningen og er av de fleste spådd en rask retur til øverste divisjon.

I generalprøven var de på besøk hos Odd, en kamp de kom ut av med en imponerende 4-3 seier og dermed befestet sin posisjon som den største opprykksfavoritten.

Skal bli bedre og bedre

FFK har hatt en varierende oppkjøring, fra det svært lovende i gode perioder, til det håpløst frustrerende i dårlige perioder. Med en nykomponert tropp og en rekke relasjoner i oppstartsfasen er det selvfølgelig normalt. Fokuset på utvikling er stort og gjennom gode treningsuker kan vi forvente et lag som stadig presterer bedre og bedre utover våren.

Før kampen mot Start har det vært knyttet spenning til hvilket lag og hvilken oppstilling Andrea Loberto og teamet hans lander på. Det er sunn konkurranse og flere om beinet på mange av posisjonene på laget, og hvem som tar plassen i startoppstillingen får vi først svaret på søndag ettermiddag.

Noe som er helt sikkert er at ikke alle spillerne i troppen er klare denne helgen. Ludvig Begby er fortsatt ute, men i stadig fremskritt og håpet er at han kan trene som normalt i neste uke. Anas Farah har fått et tilbakeslag og kommer til å trenge noe mere tid før han er helt klar, mens Magne Simonsen jobber målrettet med sitt opptreningsprogram.

Av de usikre finner vi Razak Nuhu og Mats Andre Kaland. Begge sliter med kjenninger i lårmuskulaturen. For øvrig er alle mann klare og gleder seg stort til å kjempe om poeng!

Lagbussen reiste sørover på lørdag, mens våre fantastiske supportere reiser med dobbelt så mange busser på søndag. Oppkjøringen er alltid lang i Norge, men nå er ventetiden endelig over, søndag klokka 15:00 sparkes alvoret i gang - Lykke til guttane!