Bylagsjentene tok sølv i NM!

Fredrikstads Bylag J2008 stod for en fantastisk prestasjon i helgen, da de vendte hjem med sølvmedaljer i bagasjen fra Jente Talent Cup på Hamar. Turneringen samler de beste jentelagene i Norge, og regnes som uoffisielt Norgesmesterskap for de yngre årgangene.

Laget tok seg ubeseiret gjennom gruppespillet, og stod med bare to innslupne mål etter to en halv time fotball spilt på lørdag. Det betydde A-sluttspill, og seeding som nest beste lag etter innledende kamper.

I kvartfinalen ventet KFUM Oslo, og her innkasserte laget en ganske komfortabel 3-1 seier. Langt tettere og jevnere ble det i semifinalen mot Nittedal FK. Etter 50 spilte minutter stod det 1-1, og det hele måtte avgjøres på straffer. Etter fem slåtte straffer fra hvert lag endte det med en dramatisk 4-3 seier til Fredrikstad-jentene, etter at Fredrikstad sin gode sisteskanse, Amna Irshad, stoppet det avgjørende forsøket fra Nittedal.

Finalen mot Tertnes ble spilt med en fantastisk ramme på Fart Stadion. Til tross for at dette rundet av en intens fotballhelg med mange løpte kilometer, ble det en velspilt og intens finale som hadde nerve til siste spark på ballen. Dessverre kom Fredrikstad-jentene akkurat til kort her, og tapte 2-1, etter at alle mål kom i de siste ti minutter av kampen. Fredrikstad sitt mål ble scoret etter et flott gjennomløp av Moa Rupar. Med det endte altså laget med sølv i det aller gjeveste selskapet i Norges største jenteidrett.

Trenerteamet, Joachim Stang, Thomas Magnussen og Ane Rikheim Antonsen lovpriser jentenes innsats under helgen:

- Jentene løper sokkene av seg for hverandre, og vi gir Norges beste jentelag kamp til døra om den største pokalen. Vi er kjempestolte av hva denne gjengen har utrettet sammen på kort tid. Vi dro til Hamar med hva som trolig var det yngste laget i klassen, da vi på grunn av liten rekruttering i årskullet her i byen stilte med ikke mindre enn seks underårige jenter i laget. Det sier det meste om den prestasjonen jentene gjør. Fantastisk gøy, avslutter de.