FFK - Kongsvinger 1-1 2016

Årets første kamp på Fredrikstad stadion!

Sesongen åpnet bra med en uavgjort borte mot Start. På tirsdag er det duket for årets første kamp på Fredrikstad stadion når Mjøndalen kommer på besøk.

Mjøndalen er en gammel storhet i Norsk fotball, men på 90 og 2000-tallet befant klubben seg langt ned divisjonssystemet. Fra 2009 har klubben igjen vært en del av toppfotballen etter en imponerende ferd gjennom divisjonene.

Kjøp billett til kampen her!

Klubben er bygd opp fra 3. divisjon av Kenneth Karlsen og Vegard Hansen. Kompisene startet «prosjekt Mjøndalen» i 2006 når Vegard Hansen fikk med Kenneth Karlsen som nedtrappet spiller på laget. Karlsen la etter hvert skoene på hylla og siden har de to styrt skuta fra nivå 4 helt til Eliteserien i 2015.

Det ble med ett år på øverste nivå, men i 2016 var Mjøndalen nok en gang i kvalik til Eliteserien, det endte med tap mot Jerv etter en parodi av en fotballkamp som hadde en 14 dager lang pause. Første forsøk på å gjennomføre kampen ble som kjent avbrutt ved halvtid pga. ufyselige værforhold i Grimstad.

Gjennom vinteren har Mjøndalen hatt mye svake resultater, men i serieåpningen var det glemt og de brunkledde slo nyopprykkede Arendal 2-1 på hjemmebane. Kampen var jevnspilt, men 10 minutter før slutt kriget Mjøndalen inn vinnermålet på en dødball.

Skal følge opp prestasjonen mot Start

FFK presterte solid mot Start i Kristiansand, et godt kollektiv jobbet hardt og var sekunder unna å få med seg full pott mot opprykksfavoritten. Prestasjonen var oppløftende og viste prov på en stigende form, på lagets 5 siste kamper har det kun blitt ett tap, og det var mot Eliteseriemotstand.

Mot Start overrasket Loberto med både laguttak og formasjon. Roteringene i førsteelleveren har gitt mange spillere verdifulle minutter på banen og en positiv konkurranse om plassene på laget.

Før Mjøndalen har laget fått 2 ekstra dager med trening, og Loberto har dermed hatt muligheten til å trene litt ekstra hardt. Mange spillere har hatt en god treningsuke bak seg og det blir spennende å se hvordan laget stiller opp, og ikke minst hvem som stiller opp, fra start.

Razak Nuhu og Mats Andre Kaland måtte stå over mot Start, men begge er i full trening og klare for kamp på tirsdag. Kevin Wright fikk en stygg stempling i kneet mot slutten av kampen mot Start, situasjonen ga merkelig nok ikke frispark til FFK og i forlengelsen fikk også Start kriget inn sin utligning. Det så ille ut for Kevin til å begynne med, men mr-bildene viser at kneet er i orden og progresjonen er såpass god at Kevin kan være aktuell for kampen mot Mjøndalen.

Jon Masalin fikk en finger ut av ledd tidligere i uken, men var tilbake i buret på søndags-treningen.

De som ikke er klare for kamp er Ludvig Begby, han sliter fortsatt med å riste av seg sin hofteskade. Magne Simonsen har en vei tilbake til feltet, mens Anas Farah fikk et tilbakeslag på sin skade og er satt ut av spill igjen. Vi håper alle tre kommer seg tilbake så fort som mulig!

Kokos-ligaen

Søndag ble det spilt 7 kamper i OBOS-ligaen og som de fleste år er det mange overraskende resultater!

Kongsvinger og Start åpnet runden søndag klokka 15:00, den kampen endte med 2-0 til de gulkledde fra Sørlandet, noe som må sies å være et heldig resultat for Start. Opprykksfavorittene er neppe fornøyd med prestasjonene sine i starten, men poengfangsten er det ingenting å si på med tanke på hvordan kampene har utviklet seg.

Kongsvinger har spilt godkjente kamper mot både Bodø Glimt og Start, men står enn så lenge uten poeng. Hans Erik Eriksen sine menn viser lovende takter, men er enn så lenge et stykke unna å følge opp den fantastiske fjorårssesongen.

Ull/Kisa er spådd en tøff sesong i OBOS-ligaen, og reddet så vidt med seg 1 poeng hjemme mot Levanger i serieåpningen. Denne helgen gjorde de det vesentlig bedre og tok en sterk seier borte mot Arendal som nå har tapt begge sine kamper med knappest mulig margin.

Bodø Glimt er sammen med Start den største opprykksfavoritten i år, de åpnet sesongen med en fin 3-2 seier mot Kongsvinger, men denne helgen var det ned på jorda med 1-1 borte mot Åsane.

Tromsdalen startet med en vinterlig seier mot Åsane forrige helg, og denne runden fikk de med seg 1-1 fra de dype skoger på Elverum. Elverum tok dermed sitt første poeng i år, mens Tromsdalen må si seg godt fornøyd med 4 poeng etter to runder.

Jerv er spådd som en outsider til opprykket i år, men fikk det tøft borte mot fotballeventyret fra Florø. Den kampen reddet Jerv med seg 1-1 fra, men denne helgen fikk de ble det enda tyngre da økonomisk hardt prøvde Ranheim vant 2-1. Ranheim står dermed med bunnsolide 6 poeng etter to kamper.

Sandnes Ulf er i likhet med Jerv en av outsiderne i årets sesong, de startet med en oppskriftsmessig seier mot Elverum i første runde og fulgte opp med en fin 1-0 seier borte mot Levanger denne runden.

Siste kamp på søndag var Strømmen mot Florø. Espen Olsen sitt mannskap er spådd en god sesong etter en tidvis imponerende vinter, men etter tap i Trondheim mot Ranheim og uavgjort hjemme mot Florø er det neppe bare smil på Strømmen. Florø derimot bør si seg godt fornøyd med uavgjort mot to lag som er ventet å ende på øvre halvdel av årets OBOS-liga.

Runden avsluttes altså med FFK – Mjøndalen på Fredrikstad stadion tirsdag klokka 19:00.

Gutta er klare til å kjempe for poengene og vi håper så mange som mulig tar turen til stadion for å støtte laget!