Amundsen-Day solgt til FCK

Stoppertalentet Ethan Amundsen-Day er klar for den danske storklubben FC København!

En unik mulighet
Ethan Amundsen-Day er straks ferdig med ungdomsskolen og ikke mange dagene etter siste skoledag på Vestbygda så bærer det av sted til Danmark og København. Etter 2.5 år i FFK blir det fra 01. juli spill for storklubben FC København, en spennende mulighet det var umulig å si nei til for Ethan.

- Det har vært noen fantastiske år med FFK, og jeg har lært masse. I tillegg har det vært en glede å være en del av en klubb med så mange hyggelige mennesker. Nå ser jeg frem til nye utfordringer i FC København, og en travel fotballhøst. Tusen takk FFK! Sier Ethan.

Alle forutsetninger
Ethan kom til FFK fra Lervik og har gått gradene hos rødbuksene raskt, allerede som 15-åring ble han i januar flyttet opp i A-troppen. På både treninger og kamper med A-laget har Ethan vist med all tydelighet hvorfor han er ansett som et av Norges fremste forsvarstalenter. Sportslig leder Joacim Heier er stolt på Ethans vegne og forteller om en grundig prosess og godt samarbeid for å sikre en best mulig vei videre for unggutten.

- Ethan har alle forutsetninger for å lykkes. Sjeldent ser vi spillere med den mentale styrken, dedikasjonen og ydmykheten, i kombinasjon med et godt utgangspunkt fysisk, teknisk og taktisk kan Ethan nå langt. Vi har vært forberedt på at Ethan sin tid i FFK ikke ville bli spesielt langvarig og derfor har vi vært opptatt av å legge til rette for han og samarbeide om veien videre. FCK har vært på banen lenge og fremvist en stor profesjonalitet og grundighet i kartleggingen og tilretteleggingen for Ethan. Det har vært viktig for oss at Ethan kommer til riktig klubb for hans videre utvikling, viktigere enn å tyne ut den høyeste prisen. Jeg er sikker på at FCK kommer til å være et veldig bra sted for Ethan og det blir gøy å følge utviklingen hans fremover. Sier Heier.

God avtale for FFK
Ethan hadde opprinnelig avtale med FFK ut 2022. Som normalt holder klubbene overgangsdetaljene for seg selv, men Heier forteller at han er godt fornøyd med totalen og røper at avtalen er den største i FFK på 10 år. Samtidig ser han konturene av en stadig sterkere Utviklingsavdeling som kan produsere mange flere av kaliberet til Ethan.

- Vi har fått en god avtale både kortsiktig og potensielt langsiktig. Vi har i tillegg også etablert en god relasjon til FCK og kommer til å bygge videre på det samarbeidet i årene som kommer, noe som kommer spesielt Utviklingsavdelingen vår til gode. En Utviklingsavdeling som fortjener en god dose anerkjennelse etter en slik overgang. Fra Lervik, gjennom By-samarbeidet og videre i FFK så viser denne overgangen at det er mulig å bli skikkelig god i Fredrikstad. Med den opparbeidede strukturen i FFK, mye kompetanse blant trenere på alle lag og en tydelig prioritering på å holde a-lagsdøren åpen for våre egne, så jobber vi hele tiden for at FFK skal være det foretrukne stedet å være for de fremste talentene i vår region. Avslutter Heier.

Vi takker Ethan for årene i FFK og ønsker masse lykke til i Danmark – Gjør oss stolte!

Foto: Lemos Media