Uavgjort for Bylaget i naboduell

Det var duket for et klassisk byderby på Fredrikstad stadion på søndag. På motsatt banehalvdel ventet nemlig Sarpsborg Fotballklubb som motstander for bylagsjentene.

Etter langvarig kampforbud benyttet dermed de to jentelagene tilnærmet første mulighet til å måle krefter etter pausen, og det var åpenbart to heltente lag som kom på banen denne flotte augustsøndagen. Og det var ikke bare været som skapte en fin ramme om kampen, siden det på tribunen var et oppmøte som gjorde at man nesten snuste på «fullt» etter dagens coronaprotokoll, det vil si med inntil 200 personer innenfor dørene.

Vekslet på ledelsen
Om det var Fredrikstad-jentene som rent spillemessig kom best ut av startblokken, var det SFK som først fikk uttelling. Etter et langt oppspill og gjennomløp endte spissen deres alene med keeper, og på annet forsøk klarte hun å overliste hjemmelagets solide sisteskanse Amna Irshad.

Det skulle ikke gå lang tid før Fredrikstad slo tilbake, og allerede fem minutter senere utliknet hjemmelaget. Sist på ballen etter et langt og fint forspill, var midtbanegeneralen Marilla Formoe Bøhn. Etter dette har hjemmelaget en god periode hvor de overtar mye av banespillet, og trykker sarpingene bakover i banen. Kort etter får de også uttelling for trykket, da Luna Andrine Stang satt lagets andre mål kontrollert bak Sarpsborgs keeper.

Sarpsborg hadde likevel mer å by på og kjempet seg tilbake i kampen igjen, og kvitteringen rett før pause var av det helt ypperste slaget. Spissen deres tok imot feilvendt, vendte opp og sendte et knallhardt skudd avgårde, helt limt i krysset. Scoringen mottok høflig applaus også fra hjemmelagets trenere og spillerbenk, og satte punktum for en tett, og spillemessig ganske god, første omgang.

Andreomgangen var ikke av samme kvalitet, og til tross for sjanser i begge retninger ble det heller ikke flere mål på Fredrikstad stadion. Med det endte også «klassikeren» uavgjort, noe som må sies å være greit ut fra spill og sjanser.

Fornøyd trenerteam
Lagleder Ane Rikheim Antonsen var godt tilfreds med matchen, og den fine rammen rundt under søndagens kamp:

- Vi er først og fremst veldig glade for å kunne spille kamp her igjen, og rammen ble veldig fin til tross for noen ekstra tiltak for å redusere smitterisiko. Kampen synes jeg var veldig underholdende. Sier Ane.

En av trenerne, Thomas Magnussen, var også godt fornøyd med dagen:

- Jeg synes vi får et godt utbytte av kampen. SFK er fysisk robuste og gode i duellspillet. En spennende kamp, hvor begge lag har sine øyeblikk, men som også bærer preg av litt kamprustne lag. Avslutter Thomas.

Og med det er vel alt duket for en returkamp senere i høst.