Sikret plassen på bortebane!

Poengdeling borte mot Grorud var nok til å sikre plassen for FFK Kvinner.

Sterk høstsesong

FFK Kvinner har hatt en knallsterk høstsesong og stod som ubeseiret på de fem siste kampene med fasiten 4 seiere og 1 uavgjort. Dette resulterte i en 4.plass på tabellen og fornyet tillit i neste års 3.divisjon.

I sesongens siste kamp hadde FFK Kvinner tatt turen til Oslo for å møte Grorud søndag kveld, og for en kamp det skulle bli. Begge lag gikk ut i et forrykende tempo og kom til flere gode sjanser. På tross av høyt tempo i store deler av kampen, viste begge lag frem et nøyaktig pasningsspill og gode kombinasjoner. Lagene lå godt strukturert og utfordret ofte i bakrom.

Ferdighetene og tempo gjennom kampen var såpass god at man lett kunne tro at dette var en kamp som utspilte seg både en og to divisjoner opp. Etter antall sjanser tenkte man at dette var en kamp det skulle bli mye mål i, men gode keepere og noe unøyaktighet i avslutningene gjorde sitt til at lagene gikk til pause på stillingen 0-0.

Etter pausen fortsatte lagene å imponere i banespillet, og FFK sin hurtige spiss Thania Gealon truet ofte bakrom og skapte ubalanse i Grorud sitt forsvar. I det 77.spilleminuttet skulle den endelig sitte for FFK. Midtbanespilleren Emma Borg sender av gårde en presis gjennombruddspasning til Thania Gealon som kommer alene med keeper. Gealon sender deretter ballen videre til Moa Alvestad-Rupar som sikkert setter ballen i mål fra 6-7 meter, etter vill jubel fra de tilreisende fra Plankebyen. Kun tre minutter etter utligner Grorud til 1-1 etter et knallhardt og utakbart skudd fra 5 meter av Anastasia Zafeiri. Resultatet skulle stå seg kampen ut slik at lagene deler poengene i sesongens siste kamp i Oslo.

Lokaloppgjør i 2024

FFK Kvinner har hatt en stigende formkurve i høst, og laget har tatt store steg både individuelt og kollektivt. Likt som klubbens herrelag skal også kvinnene møte Sarpsborg 08 i neste års seriespill. Dette lokaloppgjøret vil garantert skape ekstra energi og motivasjon inn mot vinterens treningsperiode.

Hovedtrener Christian Lorentsen gir seg nå etter endt sesong, og har de to siste sesongene også vært ansatt som Sportslig Leder for kvinneavdelingen. Lorentsen sier dette etter søndagens sterke bortepoeng mot Grorud:

«Vi har hatt en stigende formkurve i høst, og ingen andre lag har tatt flere poeng en FFK på de 5 siste kampene. Samtidig må vi se på sesongen som en helhet, og at formkurven vi nå ser har kommet gjennom en strukturert og god jobb av hele gruppa gjennom hele året. I tillegg har vi fått positive bidrag fra enkelte yngre spillere fra egen klubb. Grunnlaget for å ta ytterligere steg neste år er lagt, og jentene vil få en meget god kamparena der de kan møte lag som Skeid, Raufoss, Kolbotn og ikke minst lokaloppgjøret mot Sarpsborg 08» avslutter Lorentsen.

FFK ønsker å takke Christian for å ha lagt ned en god og dedikert jobb som både trener og Sportslig Leder på kvinnesiden de to siste årene, og ønsker han lykke til videre i sitt arbeide!

Vi ønsker også å takke alle spillere, trenere, støtteapparat og sponsorer for en spennende sesong, og vi ser frem mot å bygge videre på den sterke høstsesongen inn mot neste sesong!