Seier til FFK J17

Det nærmer seg en gjenåpning for spill på tvers av kommuner, og FFK J17 skal derfor straks ut for å måle krefter mot de beste jentelagene i regionen. For å få god og viktig matchtrening hadde jentene bedt inn til kamp på stadion for å måle krefter mot Torp IF G15, og det skulle vise seg å bli en tøff men hyggelig dag for jentene denne ettermiddagen.

Kampfakta

Fredrikstad Stadion

0-1 Torp G15

1-1 Thania Gealon (Tora Lindskog)

2-1 Julia Hannam Larsen (Torp G15)

Kampens spillere: Tora Lindskog, Mathilde Granang og Nora Skrøland Berg.

Kom best i gang

Det skulle vise at det var jentene som kom best i gang på Fredrikstad stadion denne onsdag ettermiddagen, der de hadde det meste av banespillet og kom til flere farlige muligheter. Allerede etter 6 minutter ble Karoline Willumsen spilt igjennom, men klarte ikke å overliste Torp sin keeper. Jentene fortsatte å trykke på der Mathilde Granang i det 12. spilleminutt var farlig frempå, men setter ballen rett over tverrliggeren. Granang er forøvrig sterk i presspillet og gjør en meget god jobb i 1. omgang.

Etterhvert setter kampen seg og banespillet utjevner seg der begge lagene er farlig frempå med hver sin corner. Tora Lindskog har en god avslutning med hodet, samt at Mia Hestad har flere fine frispark som Torps keeper blir nødt til å gi returer på. FFK jentene er for lite aggressive på returene i boksen, slik at gutta fra Torp rekker å rydde opp hver gang. Jentene fortsetter å styre banespillet, men Torp er farlig frempå med flere gode overganger.

En balansert midtbane i kombinasjon med en kompakt forsvarslinje anført av en god Josefine Løken, gjør det vanskelig for Torp å bryte igjennom. Men etter 39 minutter skulle gutta fra Torp få lønn for sine kontringene da de etter et fint kombinasjonsspill legger ballen bort i lengste kryss fra hjørnet av 16-meteren. Et godt angrep og et flott mål! Jentene fortsetter å styre mesteparten av banespillet, men kommer ikke til noen flere sjanser før dommeren blåser i fløyta og sier at første omgang er over.

Får hull på byllen

Før 2. omgang gjør FFK jentene flere bytter der blant annet Thania Gealon kommer inn på høyrekanten. Allerede etter 6 minutter ut i 2. omgang skulle hun markere seg med et godt skudd som reddes av bortelagets keeper. Banespillet bølger frem og tilbake der Torp er farlig frempå etter 58 minutter, men en våken Nora Skrøland Berg rydder elegant opp. I det 63. spilleminutt får Torp sitt andre gule kort etter en noe hard takling på FFK`s Tora Lindskog, slik at gutta må spille den siste halvtimen med en spiller mindre. Etter dette fortsetter jentene med å komme til flere gode sjanser gjennom flotte kombinasjoner og våkent pressspill, der Tora Lindskog er nærme en utligning med et godt forsøkt på hodet som Torps keeper plukker mesterlig ned fra vinkelen.

FFK gjør på nytt noen bytter der Julie Hannam Larsen og Kaja Sandnes kommer inn på midten for å krige. Kampbildet er fortsatt ganske likt der det er jentene som kommer til de største sjansene, mens gutta fortsetter med farlige overganger. Men i det 78. minutt skulle FFK jentene endelig få sin fortjente utligning da Tora Lindskog spiller fri Thania Gaelon med en fin stikker som sistnevnte setter sikkert bak en sjanseløs keeper, og 1-1.

Nå øyner jentene en seier og ruller opp det ene fine angrepet etter det andre, der Julie Hannam fra hjørnet av 16-meteren setter ballen elegant til venstre for keeperen etter et flott dribleraid av Tora Lindskog, og jentene går opp i en 2-1 ledelse. FFK setter nå inn en god sluttspurt der både Synne Håland og Thania Gealon er farlig frempå uten at de klarer å overliste Torps gode keeper. Dommeren blåser av og FFK J17 kan innkassere en fortjent og flott seier.

Vi ønsker å takke Torp IF G15 for en god kamp!