Rapport fra trenerteamet Fredrikstad Jenter17

Trenerteamet er i gang med oppkjøringen til årets sesong, og vi har i den anledning tatt en prat med hovedtrener for FFK J17 Joachim Phan for en status.

Hvordan er stemningen i laget Joachim?

- Vi er jo et relativt nykomponert lag med jenter som har kommet fra flere ulike klubber. Spillerne har funnet hverandre godt både på og utenfor banen, så stemningen er god.

Har dere fått trent godt i vinter og i vår?

- Det har vært en utfordring å få til en god treningshverdag grunnet Covid-19, men med restriksjonene tatt i betraktning har vi fått trent godt. I utgangspunktet skulle vi jevnlig spilt kamper mot de beste lagene i Norge, men det har så langt ikke latt seg gjøre. Vi har gjort det beste ut av situasjonen, men optimalt vil jeg ikke kalle det.

Er det noen som har utmerket seg på trening den siste måned?

- Thania Gealon hadde en meget god periode før hun pådro seg en strekk, men forhåpentligvis er hun snart tilbake for fullt igjen. I tillegg har Mia Hestad vist god form de siste ukene i mai.

Hvordan er skadesituasjonen?

- Vi har et par langtidsskadde, der en av disse er på vei tilbake i trening. I tillegg har vi noen spillere som har slitt litt med småskader som forhåpentligvis er tilbake snart. Vi har en bra avtale med Frisk og Rask klinikken som følger opp de av spillerne som har behov for det.

Koronarestriksjonene letter nå, og vi regner med at det er en kamplysten tropp du har. Når håper dere å komme i gang med de første treningskampene?

- Vi håper å få spille kamp i midtuken og i helger fremover, men det er ikke lett å finne tilpasset motstand innenfor kommunegrensen. Forhåpentligvis letter snart restriksjonene slik at vi i det minste kan spille mot andre gode lag fra vår region. Det ser vi frem til.

Hva blir fokus på treningene fremover?

- For øyeblikket er vi i en periode der vi jobber med angrepsspillet. I korte trekk skal vi ha stort fokus på at alt skal skje raskere når vi har ball, og dette er noe vi skal terpe på de neste ukene.

Hvem vil du trekke frem som vinterens spiller som har vist god utvikling, lagånd og oppmøte?

- Det er vanskelig å trekke frem en spesifikk spiller, da vi har hatt mange jenter som oppfyller disse kriteriene. Får jeg velge to?

Kjør på!

- Da vil jeg i denne omgang trekke frem Josefine Løke og Oda Horgheim, avslutter en optimistisk hovedtrener for FFK J17 Joachim Phan.