Lokalderby foran stort publikum

Torsdag kveld møttes Sarpsborg 08 og FFK sine kvinnelag hverandre til dyst i 2. divisjon foran nesten 800 tilskuere på Sarpsborg Stadion.

Stort publikum
Ved forrige oppgjør i våres hadde FFK Kvinner bedt inn til fotballfest på Fredrikstad Stadion, og torsdag kveld var det duket for returoppgjøret borte mot Sarpsborg 08. Sarpingene hadde også mobilisert inn mot kampen og det dukket opp småpene 781 tilskuere. Snittet på disse to kampene er høyere enn snittet i Toppserien, og er noe som viser oss at det ligger et stort og uforløst potensiale for Kvinnefotball i vårt distrikt. FFK hadde med seg selvtillit gjennom 6 poeng på de to siste, der S.08 kom fra to tap på de to siste kampene. Det var derfor knyttet stor spenning til om FFK kunne få med seg noe fra dette lokaloppgjøret mot et godt hjemmelag.

Hjemmelaget kom best i gang
Det var hjemmelaget som fra start styrte kampen og det skulle gå 15 minutter før de gikk opp i ledelsen. Deretter doblet de blå etter 20 minutter, og FFK kom etter dette noe mer inn i kampen. Etter 25 minutter fikk FFK et korrekt idømt straffespark som Thania Gealon sikkert satte i nettet, og reduseringen var et faktum. Dette ga kampen ny spenning, men S.08 hadde et ekstra gir og puttet to sene scoringer slik at lagene gikk til pause med 4-1.

Mange bytter
Utover  i 2.omgang gjorde FFK flere bytter og slapp til mange av de yngre spillerne. Disse viste seg frem på en meget positiv måte og forskjellen på lagene ble mindre synlige utover i kampen. I midtperioden av omgangen tok FFK tak i kampen og kom til flere store sjanser, og kunne fort ha redusert både en og to ganger. 2.omgangen endte målløst og Sarpsborg 08 tok med seg 3 viktige poeng inn mot det som kan vise seg å bli en spennende sesongavslutning om en topp 5 plassering. FFK på sin side gjorde et helhjertet forsøk i samtlige 90 minutter, og ga samtidig flere av de yngre spillerne viktig erfaring de kan ta med seg og bygge videre på.

Allerede førstkommende lørdag skal FFK Kvinner ut i ny kamp, da Storhamar gjester Fredrikstad Stadion. Kampstart er 14.00 og vi ønsker alle velkommen til å heie jentene frem i et nytt spennende oppgjør da det gjenstår 3 kamper av årets sesong.