Kruttsterk seier over serieleder Stabæk

FFK J17 tok en sterk seier mot serieleder Stabæk hjemme på stadion.

Annonse:

Imponerende seiersrekke

Etter to strake tap i starten av høstsesongen for J17, stod den suverene serielederen Stabæk på motsatt banehalvdel på Fredrikstad Stadion tirsdag kveld. I flomlys og perfekt sensommervær skulle FFK forsøke å bryte Stabæk sin imponerende seiersrekke på åtte kamper. Og det var hjemmelaget som tok tak i kampen fra start og styrte store deler av banespillet gjennom høyt press og hurtig pasningsspill. Etter 6 minutter sender midtstopper Kristine Magnussen en lang ball gjennom til Moa Alvestad-Rupar som setter fart mot keeper og sender av gårde et godt skudd. Stabæks keeper må gi retur og på bakre stolpe dukker Sol Fjellaksel opp og setter elegant returen i mål med sitt venstrebein, og dermed 1-0 til FFK. Hjemmelaget fortsatte å kjøre kampen men Stabæk kjempet til seg flere dødballer. Det skulle bli balanse i regnskapet da bortelaget får en corner som lander på Maria Lind sitt bein i feltet som utligner til 1-1 etter 23 minutter, bak en meget god FFK-keeper Amna Irshad. Det ble ingen flere mål i omgangen slik at lagene går til pause på stillingen 1-1.

Trøkk i duellene

FFK fortsatte å dominere banespillet etter pausen og det var tydelig at jentene ønsket å bryte Stabæk sin lange seiersrekke. Hjemmelaget vant de fleste av duellene og etter 66 minutter sender Olivia Brennhovd-Nilsen en flott pasning til Sara Reid som klinker til fra 25 meter og sender FFK opp i ledelsen 2-1. Dette ga hjemmelaget ny energi som fortsatte å sette et høyt press på Stabæk. Etter 71 minutter får FFK corner som Emma Borg svinger inn i feltet og treffer foten til Mira Rikheim Antonsen. Mira sender av gårde et skudd som går innom Sara Reid, og dermed 3-1 til FFK da det stod 71 minutter på tavla. Bare minuttet etter skulle hjemmelaget øke ledelsen til 4-1 da Anne-Marit Kalstad Andresen vinner en ball som Emma Borg får slått i bakrommet til Moa Alvestad-Rupar. Moa snurrer rundt med Stabæk-forsvaret og setter ballen sikkert i mål til venstre for keeper. Kveldens siste mål kommer etter flotte kombinasjoner fra forsvaret og opp til midtbanen der debutant for dagen, Vår Johansen Gjerstad, sender i vei et innlegg fra høyre kant som Emma Borg fra 12 meter setter utagbart i venstre vinkel for Stabæks keeper.

Når dommeren blåser i fløyta står det 5-1 til FFK over Stabæk. Dette var dagen da lagdelene fungerte godt sammen, kombinert med hurtig pasning- og presspill.

Vi takker Stabæk for kampen og ønsker de lykke til i årets Regionale serie!

Neste mulighet for å se FFK J17 på Fredrikstad Stadion er søndag 10.09 kl.15:00 mot Fet. Vi minner om gratis inngang og åpen kiosk på alle FFK J17 sine kamper. Velkommen!