Halvspilt sesong for Kvinnene

Etter fjorårets opprykk til 2.divisjon har Kvinnenes nye kamphverdag gitt en bratt læringskurve i en sterk avdeling.

Naturlig stamme i laget
I vinter startet seniorlaget opp med nærmere 40 spillere der oppmøte på treningene varierte. Mot slutten av februar begynte man å se konturene av en stamme spillerne som uke etter uke møtte trofast opp på treningene. Ingen ble bedt om å slutte, men spillergruppa satt seg etter hvert naturlig da treningsmengden ble større for å møte hverdagen i en divisjon opp. Med en pandemi som begynner å virke som en stund siden, fikk vi store deler av en viktig oppkjøring spolert med 7 avlyste treningskamper. Dette gjorde at vi aldri fikk mulighet til å matche oss mot lag på det nivået vi nå skulle møte i serien. Alternativet ble da å bruke OBOS cupen som en arena for å gjennomføre kamper. En cup vi derfor naturlig nok gikk seirende ut av, sier hovedtrener Simen Mathisen.

Tøff start
I de to første kampene møtte vi de antatte topplagene i Vålerenga 2 og fjorårets 1.disvisjonslag Fart. Vi visste på forhånd at dette ville bli tøffe oppgaver og valgte derfor å fokusere på at dette var viktige referansekamper for hva som var i vente utover sesongen. I ettertid har vi fått skryt for at vi forsøkte å spille vårt spill, i stedet for å ligge lavt og kontre slik mange av de andre lagene gjør. Dette ga selvfølgelig stygge sifre, men ga oss også viktig læring. I de neste kampene gikk det bedre der vi klarte å få to fine seire, samt et meget sterkt uavgjortresultat mot rekruttene til Toppserielaget Kolbotn.

Publikumskamp på stadion
Deretter var det duket for et skikkelig lokaloppgjør da Sarpsborg 08 besøkte stadion. Til denne kampen var det mobilisert til en skikkelig publikumskamp, der 500 tilskuere kunne se et hjemmelag som gikk respektløst til verks. Etter 23 minutter fikk FFK straffe som Tora Lindskog satte sikkert i mål. Ledelsen holdt seg helt til slutten av første omgang da gjestene fikk to sene mål som skulle vise seg å holde kampen ut. Et spennende og fartsfylt lokaloppgjør foran et stort publikum, som vi tross tap tror jentene tar med seg som et artig minne.

Utvikler oss stegvis i riktig retning
I sommer har en stamme av spillerne trent godt hver uke, der også trenerteamet har satt høye krav til både seg selv og spillergruppa. Dette skulle vise seg å gi resultater da tabelltoer Kongsvinger gjestet stadion første kamp etter ferien. Kongsvinger er et lag vi hadde problemer med på vårparten, men på lørdag holdt vi de til uavgjort til det gjenstod ett kvarter av kampen. På tross av en sen scoring fra bortelaget som endte i et knepent 4-3 tap, var det stor bedring å spore. Vi ser frem mot en spennende høstsesong der vi har som mål å stabilisere oss midt på tabellen. Vi har 6 hjemmekamper og 3 bortekamper igjen av sesongen, og har tro på at vi stegvis skal utvikle oss utover høsten, sier en offensiv og optimistisk Simen Mathisen.