FFK Kvinner slo S08 ut av NM

Det ble en meget underholdene kamp da FFK tok seg videre fra 1.runde i Kvinnenes NM.

Divisjonsforskjell

1.runde i NM byr ofte på artige oppgjør med klubber som til daglig spiller i forskjellige divisjoner. Onsdag kveld var det duket for et skikkelig lokaloppgjør med historisk sus da Sarpsborg 08 som spiller i divisjonen over skulle vise hvem som var storesøster i Østfold. Det var tydelig at det lå mye prestisje på spill hos begge lagene og åpningsminuttene bar preg av to lag som lå og kjente litt på hverandre. Der Sarpsborg 08 stod frem som et ballsikkert lag, skapte jentene fra Plankebyen uro med farlige overganger. Etter 20 minutter skulle kveldens første mål komme, da Ingrid Larsen dro seg gjennom på høyrekanten og klinker ballen i motsatt hjørne fra 7-8 meter, og dermed 1-0 til FFK. Gjestene ble tydelig rystet etter dette og dro på seg et gult kort og et par unødvendige frispark. Etter halvtimen dukker Ingrid Larsen opp på nytt med et pent gjennomspill som hun setter hardt ned til venstre for keeper, og dermed stod det 2-0 til FFK. Sarpsborg 08 fortsatte med gode kombinasjoner og utligner på et godt plassert skudd nede ved stolperota, og lagene går med det til pause på stillingen 2-1 til FFK.

Holdt unna

Det var tydelig at trenerteamet anført av Christian Lorentsen hadde gjort en grundig analyse av motstanderen på forhånd. Med et komprimert og tett forsvar kombinert med en midtbane som ofte sendte ballen i mellomrommet bak motstanderens forsvar, viste seg å være oppskriftene på å hindre S.08 i å få til en rytme i spillet sitt. Begge lag kriget og kjempet og det var liten eller ingen divisjonsforskjell på lagene. Bortelaget satte i gang en sluttspurt og hadde på tampen av kampen et skudd i tverrliggeren, og etter 5 minutter på overtid blåser dommeren i fløyta slik at kampen ender 2-1 til FFK over Sarpsborg 08.

FFK Kvinner er med det videre til neste runde i NM.

Vi ønsker Sarpsborg 08 takk for en spennende og fair kamp, og ønsker de lykke til i årets 2.divisjon!

Førstkommende lørdag kl.12 spiller FFK J17 mot S.08 J17 i den Regionale serien på Fredrikstad Stadion. Gratis inngang og åpen kiosk, velkommen!