Et steg i riktig retning

Årets første hjemmekamp for FFK Kvinner endte med tap mot Fart.

Fantastisk ramme på kampen
I flott vårvær var det FFK Kvinnenes tur til å sesongdebutere hjemme på Fredrikstad Stadion, der fjorårets 1.divisjonslag Fart stod på motsatt banehalvdel. Fart er en tradisjonsrik klubb på kvinnesiden og har fostret opp mange gode spillere. Julie Blakstad var blant annet med på å spille laget opp til toppserien så sent som i 2019, og gikk som kjent til Rosenborg før hun i år skrev under for Manchester City. Klubben har ambisjoner om å rykke videre opp i seriesystemet, og har blant annet styrket stallen med to spillere fra Toppserien. Fredrikstad stadion viste seg frem fra sin beste side, der arrangementsapparatet  hadde laget en flott ramme på kampen både for publikum og lagene.

God start
Kampen bølget innledningsvis frem og tilbake, og det var ingen tydelige kvalitetsforskjeller på banespillet. FFK stod høyt i presset og tvang Fart til å gjøre feil flere ganger.

- "hver gang vi vinner ballen tilbake går vi raskt i angrep med full kraft, høye backer og mye mot. Vi har nok sjanser til å gå i ledelsen, men likt som Fart så er vi unøyaktige i avslutningsfasen" sier hovedtrener Simen Mathisen.

På tross av dette var det Fart som etter 13 minutter skulle få det første målet. Kampen jevnet seg med dette noe ut, og det var tydelig at det var to lag som ønsket mye. Dette resulterte i mange dueller og en del balltap for begge lag. Etter 37 minutter doblet Fart ledelsen, før de på overtid fikk inn nok et mål. Lagene gikk med det til pause med en 3-0 ledelse til Fart.

Ny energi etter pausen
Med tre baklengsmål skulle man tro at FFK Kvinnene hadde gitt opp, men pausepraten var preget av at alt var mulig bare man fikk det første målet. Og det første målet skulle komme for FFK, men ble dessverre korrekt annullert for offside. Kampen gikk deretter inn i en periode der banespillet bølget frem og tilbake, og man måtte helt frem til det 76.spilleminutt før neste store sjanse skulle komme. FFK vinner ballen og setter i gang en rask kontring, men angrepet blir stoppet av en tøff takling bakfra som gjør at spillerne stopper opp venter på en reaksjon fra dommeren. Dommeren vinker derimot  spillet videre der Fart utnytter situasjonen og går med det opp i en 4-0 ledelse. Dette ga gjestene ny energi, som resulterte i to sene mål slik at sluttresultatet ender med et 6-0 tap. Fart er med det ubeseiret i årets sesong. - "på tross av to strake tap, har vi nå fått kjenne litt på nivået som møter oss en divisjon opp. Dette har gitt oss et lite pekepinn på hva vi kan forvente, og vi er med det sikre på at vi vil plukke en del poeng utover i sesongen" avslutter en skuffet men fattet hovedtrener.

Norgesrekord 11. mai
Neste test er Ottestad borte 7 mai, der man har god tro på årets første poeng. Deretter bes det inn til fest på Fredrikstad Stadion 11 mai, der publikum har en skikkelig go`bit i vente. Endelig får man mulighet til å oppleve et skikkelig lokal-derby også på kvinnesiden, da Sarpsborg 08 gjester stadion i det som skal være et forsøk på å slå Norgesrekorden i antall tilskuere i 2.divisjon. Rekorden som skal slåes er fjorårets toppkamp mellom Viking-Bryne som trakk 924 tilskuere.

Følg med fremover og bli med på å lage en ny norgesrekord!

Kjøp billett til derbyet FFK Kvinner - Sarpsborg 08 Kvinner HER eller i FFK Appen!

Kampfakta
Fredrikstad Stadion