Damene er oppe og hopper etter ferien!

Fredrikstads damer brukte sommeren godt. De siste to ukene samlet de poeng i både Råde og Drøbak, samt at de led et knepent tap mot Sarpsborg 08 2! Flere spillere er også på vei inn i stallen- Høgskolen trekker debutanter til klubben.

Råde IL

Torsdag 15 august var starten på årets høstsesong for FFK-damene. En knallhard kamp mot tabelltrèren utspilte seg i Råde Idrettspark, hvor Fredrikstad hadde best kontroll største del. Igjen sliter man med uttellingen på sjansene, men de var mange.

Forsvarsspillet satt og var solid, moralen hos spillerne var høy til tross for små marginer og innsatsen var det ingenting å utsette på! Etter 70 minutter spilt, satte Råde og tidligere lagvenninne Ida Gustafson inn støtet og tok ledelsen. Kampen endte derimot 1-1 etter at vår Ida Stenrud utlignet i 83` minutt. I kjent stil dro damene hjem med nok et uavgjort resultat.

Drøbak frogn 2

Mandagen etter, gir pipa ny lyd da damene sikrer seg sin andre seier i årets sesong. Denne gang i returkampen mot Drøbak Frogn 2. Laget fortsatte der de slapp mot Råde, så energien var høy.

Igjen viser Fredrikstad en sterk bakre firer som hindrer hjemmelaget i å komme til sjanser. Damene spiller med selvtillit og vilje og er tydelig sultne på å ta ledelsen denne gang. Fingarsen sørger for dette allerede etter syv minutter i første omgang, samt åtte minutter ut i andre. Stenrud får nok en gang satt prikken over i`en på tampen, med hodeball fra Alfredsens cornerspark. Dermed var damenes andre trepoenger et faktum!

Det oppstod tendenser til avslapning de siste 15, hvor Drøbak blir sluppet til redusering. Kampen ender dermed 2-3 i rødhvit favør.

Sarpsborg 08 2

Ukens hjemmekamp ble avholdt på Asmaløy kunstgress hvor tabelltoppen ble tatt godt i mot av et gira Fredrikstad-lag og mye mygg!

Damene tar stand mot et ubeseiret Sarpsborg-lag og Fingarsen starter igjen ballet med å stikke til seg ledelsen etter 15`. Med litt for store avstander og mye stress, glapp det litt for hjemmelaget siste del av første omgang. De måtte gå til pause med 1-2, men brukte tydeligvis denne godt. I andre omgang var det nemlig ikke snakk om la seg overkjøre.

Et lokaloppgjør er ikke det samme uten litt temperatur, noe det var i store deler av annen omgang. 08 pådro seg tre gule kort samt en skade før de økte ledelsen ytterligere de siste 15`. Fredrikstad gav ikke opp av den grunn, og fikk en fortjent reduksjon (2-3) av Maria Haugen fem minutter før dommer Tore Hagberg blåste av.

Hjemmelaget har hittil i høstsemesteret vist at de kan hvis de vil. Og nå har damene en vilje og innsats som tilsier at de ønsker være på nivå med øvre del av tabellen. Det blir dermed spennende i returkampene som nå venter på Fredrikstad stadion. 15.september blir forøvrig neste oppgjør på hjemmebane.

Intet mindre har også høstens skolestart sørget for debutanter til FFK stallen. Tonita Tollefsen (#66) og Lena Soland (#52) fra Rogaland fotballkrets er våre nye tilskudd og vi ønsker dem hjertlig velkomne til Fredrikstad Fotballklubb!

Lykke til jenter!