Angriperen!

Navn: Thania Gealon Alder: 16 år Draktnummer: 20 Posisjon på banen: Spiss og kant Bosted: Rolvsøy, Fredrikstad Søsken: To yngre brødre, Kent fem år og Victor åtte år. Victor spiller fotball i Rolvsøy IF.

Ord som beskriver Thania Gealon på en god måte er at hun har målteft, er rask og har den riktige innstillingen til å nå langt. Hun har allerede vært landslagsaktuell i en årrekke, og mulighetene er til stede for at Fredrikstad kan få en ny Isabell Herlovsen som kan sette FFK på norgeskartet. Thania har alt som kreves for å bli landslagets neste storscorer!

Hvordan begynte du med fotball?

Jeg vokste opp på Filippinene og flyttet til Norge da jeg var syv år gammel. Fotball er ikke en populær sport på Filippinene, så jeg hadde ingen anelse om hva fotball var før jeg flyttet til Norge. Det var på barneskolen i Norge jeg første gang møtte fotballen, og jeg syntes det så interessant ut og ville teste det ut. Det var såpass gøy, og det ble derfor mye fotball på skolen. Når jeg var ti år tok pappa meg med til Rolvsøy IF, og det var der jeg kom i gang med mine første organiserte treninger og kamper.

Har mor eller far spilt fotball?

Pappa spilte mye fotball da han var yngre og har i tillegg spilt for FFK i tenårene, noe jeg synes er veldig stas. Mamma som er fra Filippinerne har derimot har aldri spilt fotball.

Hvilke klubber har du spilt i før du kom til FFK?

Jeg spilte fire år for Rolvsøy J05/04 og ett år med Rolvsøy G05. I tillegg har jeg hospitert for Ekholt J15 regional i to år.

Hvorfor valgte du fotball?

Egentlig valgte jeg å spille fotball fordi vennene mine gjorde det på skolen. Jeg har alltid likt å danse, så jeg kunne fort endt opp som danser også. Jeg valgte fotball for at jeg liker å være en del av et lag. I tillegg er det gøy å løpe med ball i beina og score mål!

Hva er det beste med fotball?

Det beste med å spille fotball er at det bringer folk sammen. Jeg har møtt mange av vennene mine gjennom fotballen og er utrolig takknemlig for det. Men det aller beste med å spille fotball er lagfølelsen, det å være en del av noe og vinne noe sammen som et lag. Det at jeg også får til mye på banen gjør det bare ekstra gøy.

Hvordan trives du i FFK?

Jeg trives svært godt i FFK. Først og fremst har vi et meget bra miljø i laget. Treningene med jentene er alltid gøy. Vi har flinke og svært engasjerte trenere som jeg setter stor pris på.

Hva er dine sterkeste sider som fotballspiller?

Mine sterkeste sider som fotballspiller er spillforståelse, god pasningsfot og hurtighet. Jeg vil også legge til at vinner- og konkurranseinstinktet er såpass stort, at selv om vi holder på å tape en kamp gir jeg alltid alt.

Hva trenger du å utvikle som fotballspiller?

For å oppnå ambisjonene mine er det mye jeg må utvikle. Blant annet er det venstrebeinet mitt, hodespillet og skudd. Jeg ønsker også å bli enda hurtigere selv om det er min største styrke fra før. Når det gjelder det tekniske går det alltid an å bli enda bedre uansett hvilket nivå du spiller på. Da jeg er liten av vekst må jeg også trene mye styrke for å kunne kompensere for de større spillerne.

Hva er din beste opplevelse som fotballspiller?

Som fotballspiller har jeg hatt mange gode opplevelser. Jeg tenker egentlig at alt jeg har gjort og opplevd som fotballspiller har vært bra, men jeg trekker gjerne frem disse tingene:

Siste cupen min med Rolvsøy jentene som vi vant, Norway cup og NFF talentleir i 2019.

Sist men ikke minst mestringsfølelsen og den utviklingen jeg har fått av å spille med Rolvsøy G15. Det er det høyeste nivået jeg har spilt på så langt.

Hva er den største utfordringen som fotballspiller?

Den største utfordringen for meg er å være skadet. Et par måneder etter at jeg signerte for FFK J17 spilte vi treningskamp mot FFK J20. Jeg dro på meg en lyskestrekk og var borte i to måneder. Det var helt forferdelig, for jeg kunne ikke gjøre annet enn å trene styrke eller kondisjon. Rett etter at lysken ble bra spilte vi NM kvalifisering mot Driv. Der fikk jeg en vridning i høyre fot og har ikke blitt noe særlig bedre siden da. Det eneste jeg kan gjøre nå er å holde mote oppe og kun tenke på det som er positivt. Jeg gleder meg virkelig til jeg blir skadefri, for da kan jeg trene med lagvenninnene mine og spille kamper igjen.

Hva er dine ambisjoner som fotballspiller?

Mine ambisjoner som fotballspiller er å bli så god som mulig. Jeg har et mål om å spille for et landslag i framtida. Klarer jeg det er veien kortere til det ultimate målet om å bli proff i en storklubb i utlandet.

Har du noen drømmeklubb som du ønsker å spille i?

Helt siden jeg ble fotballinteressert har jeg alltid drømt om å spille for Barcelona, men jeg drømmer også om å spille for et engelsk lag som for eksempel Manchester City.

Hva liker du å drive med når du ikke spiller fotball?

Fotball er en veldig stor del av hverdagen min, og jeg trener flere ganger i uka i tillegg til skole. Derfor har jeg ikke så mye tid til annet. Når jeg har tid til overs liker jeg å være med venner, høre på musikk og danse. I tillegg er hvile og restitusjon viktig.

Hvordan tror du kvinnefotballen i FFK kommer å utvikle seg de nærmeste fem årene?

Innen fem år håper og tror jeg at FFK spiller i 1. divisjon, men toppserien hadde selvfølgelig vært en drøm. For å oppnå det må klubben satse enda mer på kvinnefotball, og kvinnelaget må få økonomisk støtte for å nå 1. divisjon. I ungdomsavdelingen må jentene sidestilles med guttene når det gjelder både trenere og støtteapparat.