Uavgjort på AKA Arena

Etter en rask scoring fra Tim Nilsen, slo Hønefoss tilbake og sikret uavgjort på fotballens nasjonaldag.

Konfettien leker rundt i luften på utallige fotballarenaer, ned på vårbleke armer i sommersol. Russen blåser i fløyta for nest siste gang, og korpsene ruster opp for årets største fest. Fest er det også i fotball-Norge, og før bunaden tres på, litt trangere enn i fjor, kler guttane på seg den rødhvite nasjonaldrakten og tar turen til AKA Arena i jakten på tre poeng.

Hønefoss står uforståelig uten et eneste poeng så langt i PostNord-ligaen, men det finnes et uforløst potensiale i troppen som Frode Lafton gjerne forløser mot FFK.

Drømmeåpning

FFK viste tydelig at de ville være med på festen, og etter bare 10 minutter falt ballen ned hos Tim Nilsen, som enkelt satt ballen i nettet. En fantastisk åpning for bortelaget!

Noen minutter senere oppstod det en bisarr situasjon som endte i en enorm FFK-sjanse. Tim Nilsen presser Hønefoss-keeper som klarerer rett i beina til Sellin. Fra langt hold satt spissen ballen utenfor det åpne målet.

Hjemmelaget var ikke helt ufarlige de heller, men det var rødtrøyene som var farligst. Det var farlig nesten hver eneste gang laget gikk i angrep, og Anas og Sellin linket opp ved flere anledninger uten at ballen gikk hele veien inn i nettet.

Etter litt over halvtimen vartet Jenssen opp med et tigersprang uten like. På et skudd fra nært hold redder FFK-keeper med venstrefoten da han egentlig er på vei til motsatt hjørne. En redning til full pott på skalaen!

Det ble kun én scoring i den første omgangen, men store sjanser til begge lag. En vidåpen kamp i dét lagene tok seg en velfortjent pustepause.

Redusering

Tim Nilsen prøvde etter pausen det samme han gjorde i starten av kampen. Fra skrått hold skjøt spissen dessverre til side for mål.

Sami Kamel snappet etter 67 minutter opp ballen fra Westgaard, og hamret ballen i lengste kryss bak Jenssen. Lagene var like langt igjen etter halvspilt 2.omgang.

Høgmo gjør sitt siste bytte i et håp om å ta hjem alle poengene. Chaib kom inn for Veteli.

Tim Nilsen var het, og skapte mange store sjanser. Ti minutter før slutt slo Farah inn et lavt innlegg på bakerste som nevnte Nilsen akkurat ikke nådde. En gigantisk sjanse for bortelaget til å gå opp i ledelsen på nytt.

Men det ville seg ikke. Ikke for FFK, og ikke for Hønefoss. Det hele endte i uavgjort.

Vi vil takke alle supportere som tok turen til Hønefoss på fotballens nasjonaldag! Dere er fantastiske!

Kampfakta:

Hønefoss BK - Fredrikstad FK 1-1 (0-1)

AKA Arena

Mål:

11 min Tim Nilsen, FFK

67 min Sami Kamel, HBK

FFK:

• Jenssen

• Westgaard - Leko - Nielsen - Begby

• Lekaj (Rekdal) - Mæland - Veteli (Chaib) - Farah

• Nilsen - Sellin (Falk Larsen)