Til Nadderud på søndag

FFK avslutter på søndag det som har vært en fin uke så langt. Gode prestasjoner mot Nybergsund og Lillestrøm skal følges opp når Stabæk ll er motstander på Nadderud.

Dramatisk opprykk
Stabæk sine rekrutter rykket opp til årets 2. divisjon på dramatisk vis helt på tampen av 2017-sesongen.
Med 1 serierunde gjenstående ledet Lyn tabellen med 2 poeng, spennende nok i seg selv, men her er dramatikken:

Lyn hadde tidligere i sesongen ved to separate anledninger benyttet spillere som ikke var spilleberettiget. Det ene tilfellet var ved at en spiller ikke var oppført på dommerkortet, det andre tilfellet når de benyttet en spiller som egentlig skulle sonet karantene.
I uka inn mot siste serierunde skulle NFF avgjøre straffen, og den ble merkelig nok kun 1 poeng i trekk.

Dermed skulle siste serierunde spilles hvor Lyn hadde matchball hjemme mot middelhavsfarer Korsvoll.
Siste tvist i denne spesielle sesongavslutningen er at Lyn feiler hjemme mot Korsvoll og spiller 2-2, mens Stabæk 2 feier over Rendalen med 8-0.
Dermed gikk Stabæk 2 forbi Lyn på tabellen og rykket opp, på mange måter var det kanskje rettferdigheten som seiret til slutt.

Norges talentfabrikk
Stabæk har de siste årene seilet frem som Norges kanskje fremste spillerfabrikk.
En sterk satsing på utviklingsavdelingen i et geografisk ressurssterkt område har over tid bygget en kultur for å få frem mange unge og lovende spillere.
Stabæk er blant Norges aller fremste på bruk av egenproduserte spillere på a-laget, og med jevne mellomrom forer Stabæk både større klubber i Norge og enda større klubber i utlandet med gode spillere.

Rekruttlaget er en viktig arena for Stabæk sine mange unge og spennende spillere. På samme måte som Odd og Vålerenga er de nå den eneste toppklubben i Norge som har denne arenaen for sine nest beste og fremadstormende spillere. Et klart fortrinn for de tre klubbene å kunne matche spillere på dette nivået.

Stabæk sitt rekruttlag ledes av rutinerte Gaute Larsen.
Det unge laget til Stabæk, som i mange tilfeller har vært mye yngre enn de selv har ønsket grunnet mye skader i a-troppen, har fått en vanskelig start på sesongen.
Etter 10 av 26 kamper ligger Stabæk 2 sist på tabellen, med beskjedne 4 poeng. Allerede er det betydelige 8 poeng opp til sikker plass, i tillegg til at de også må dra på ligaens dårligste målforskjell på -19 mål.

Til nå i sesongen har Stabæk i enkeltkamper hatt med rutinerte seniorspillere som Steinar Strømnes, Martin Ovenstad og Moussa Njie, men som regel er det et ungt lag som mønstres.
Som alltid med andrelag så spiller det inn noen tilfeldigheter på hva slags motstand man møter, f.eks. var det et særdeles ungt Stabæk 2 som møtte Moss sist helg, ettersom Eliteserien hadde pause og a-laget til Stabæk hadde frihelg. Antageligvis vil det være et på papiret noe sterkere Stabæk 2 som stiller til start denne helga.
Poengene de har samlet inn har alle kommet på hjemmebane, og er gjennom en 1-0 seier over Bærum og et 3-3 resultat mot Elverum, så det er ingen grunn til å ikke ta det unge laget på alvor for FFK.

Alle mann på trening!
Denne uken har samtlige 22 spillere i a-stallen vært i trening, det er utrolig nok første gang i 2018!
Gruppa fikk en fin treningsøkt mot Lillestrøm på onsdag, en god gjennomkjøring hvor laget fikk trent på samspill og prinsipper, samt at nesten alle i troppen fikk verdifull spilletid.

Etter den oppløftende kampen mot Nybergsund hvor man ikke bare skapte dusinet fullt med målsjanser, men også hadde en god effektivitet og fikk satt inn flere flotte mål, er det nå tilbake til start og nye utfordringer som gjelder når Stabæk 2 står på motsatt banehalvdel.
Stabæk sine rekrutter blir en helt annerledes motstander enn Nybergsund, og den innarbeide innsatsen og lagmoralen gruppa besittet må nok en gang legges til grunn for å gi en god prestasjon.

Kampstart på Nadderud søndag er 18:00. Vi håper mange av våre fantastiske supportere tar den korte veien inn til Bekkestua og støtter guttane!

Foto: Trine Sirnes