Stoppet seiersrekken til Elverum

Elverum stod med 4 strake seire i Postnordligaen, og ledet 1-0 til pause, men FFK kom tilbake med en sterk 2. omgang og tok med seg et fortjent poeng fra toppkampen.

To lag form
Elverum har hatt en god periode i Postnordligaen de siste ukene og kom til lørdagens toppkamp med mye selvtillit etter 4 strake seire. FFK på sin side var ikke helt uten selvtillit heller med 4 kamper uten tap og en ubeseiret rekke med kamper på bortebane så langt i år.

I stekende varme og strålende sol på en knusktørr kunstgressbane ble det aldri noe festfotball på Elverum, men som ventet ble det et tett og jevnt oppgjør med mye spenning.

Elverum best før pause
Til å begynne med var det lite som skjedde på Elverum Stadion, nærmest var hjemmelaget med et brukbart langskudd som Håvar Jenssen dyttet kontrollert til corner.
Tidvis spilte FFK ok fotball, men foran mål ble det sjeldent farlig for Morten Sætra i Elverum-buret.

Elverum spilte seg til omgangens største sjanse etter 25 minutter, men avslutningen ble svak og Jenssen i målet fanget ballen i fast grep.
Etter 37 minutter skulle likevel Elverum få målet sitt når et frispark gikk rett opp i været etter å truffet muren og nedfallsfrukten stanget Farid Rahim i mål.
1-0 stod seg til pause, en omgang Elverum var best i og ledet relativt fortjent.

FFK-dominans etter pause
Etter hvilen var det et helt annet FFK som kom på banen. Rytmen og pasningskvaliteten som manglet før pause var på plass og tvang Elverum lavt i banen.
Mads Nielsen stanget inn 1-1 på en corner etter 57 minutter og lagene var dermed tilbake på start.

FFK fortsatte å kjøre spillet mot slitne Elverum-spillere, men man kom aldri til de helt store sjansene. Det ble mange gode situasjoner som potensielt kunne blitt kampavgjørende, men FFK var ikke presise nok foran målet til Elverum.
Kanskje skulle Tim Nilsen hatt en straffe med 10 minutter igjen av oppgjøret, men dommeren lot spillet gå.
Helt på slutten kom Elverum litt tilbake i kampen igjen, men mål ble det ikke og dermed ett poeng til hvert av lagene.

Nybergsund neste
Neste oppgave for guttane er Nybergsund-Trysil på hjemmebane. Laget fra alpinbakkene fikk en opptur lørdag med en sen seier over Moss, og tar med seg sårt tiltrengt selvtillit til Fredrikstad neste helg. Da skal Nybergsund forsøke å bedre bortestatistikken sin, de har nemlig bare ett poeng på bortebane så langt.

Foto: Anita Gotehus - Østlendingen