Sterk seier mot Nest-Sotra

FFK møtte onsdag ettermiddag Nest-Sotra i Tyrkia, treningsleirens andre kamp var mot god motstand i OBOS-ligaklubben som spilte kvalifisering til Eliteserien i november.

Kjell Rune Sellin og Leonard Getz var tilbake i troppen til denne kampen, mens Eirik Mæland og Andreas Hagen fortsatt skal ha noen flere gode treninger før de slippes til i kamp.
Noah Hermansen, Marius Hagen og Sakari Mattila er som kjent ikke med til Tyrkia på grunn av henholdsvis landslagsoppdrag, studier og langtidsskade.

Bjørn Johansen og teamet hans valgte å starte med nesten samme startoppstilling som mot Sogdiana på lørdag, eneste utskiftning var på keeperplass. Håvar Jenssen, som i helgen signerte ny kontrakt med FFK, tok plass i målet, mens Aleksander Karstensen gikk ut.

God første omgang
FFK gikk høyt ut fra start i oppgjøret og tvang frem en rekke brudd gjennom et aggressivt press-spill mot ballbesittende Nest-Sotra.
Sjanser ble også skapt, 3 gode muligheter uten scoring var fasit før Åsheim og Solberg kombinerte fint på høyresiden og skaffet et straffespark etter hands hos Nest-Sotra. Straffesparket satt Tim Nilsen sikkert i mål.

På sin første mulighet utlignet allikevel Nest-Sotra etter et løp i bakrom hvor to spillere er alene med Jenssen, ballen spilles på tvers og enkelt satt i åpent mål. Dermed like langt i Tyrkia.
FFK fortsatte å styre oppgjøret og skapte flere gode sjanser, blant annet en avslutning i stanga fra Stray Molde på corner. I tillegg hadde vi to baller i nettet, men begge ble annullert.

Alt i alt en fin omgang av FFK hvor den subjektive opptellingen sier 8-2 i målsjanser og prestasjonen var god.

Nok et herlig frisparkmål
I pausen gjorde FFK ett bytte når Stian Stray Molde gikk ut og Tomas Lopez Borgersen kom inn.
FFK startet også andre omgang best, men uten å skape de helt store mulighetene. Etter hvert kom Nest-Sotra med med i kampen og spillet jevnet seg ut.

I forrige kamp mot Sogdiana fikk Maikel vist frem frisparkfoten sin, men Joona Veteli vil være med i konkurransen om å skyte frispark i 2019. Akkurat som mot Mjøndalen klinket han inn 2-1 på et nydelig frispark, da var det spilt 65 minutter. Dermed har FFK scoret direkte fra frispark i alle årets tre treningskamper så langt.

Kjell Rune Sellin kom inn for Maikel Nieves rett i forkant av frisparket, og var også den som ble felt.
Senere ble Anas Farah, Leonard Getz, Alexander Zoulakis, Leo Olsen og Phillipe Koko byttet inn for Tim Nilsen, Ludvig Begby, Love Reuterswärd, Håvard Åsheim og Oscar Lopez Borgersen.

FFK fortsatte å produsere sjanser. Med 15 minutter igjen spilte innbytter Koko pasning til Nicolay Solberg som kom alene med keeper, men dessverre for oss kom sisteskansen seirende ut av duellen.
Også Anas Farah og Kjell Rune Sellin kom til gode muligheter mot slutten av oppgjøret.

Nest-Sotra skapte noen farligheter de også, blant annet en avslutning fra storscorer Alexander Dang som ble stoppet av Håvar Jenssen.
Etter 87 minutter kunne Kjell Rune Sellin sette inn 3-1 etter fint forarbeid av Anas Farah, med det var spikeren satt i kista for denne gangen. Nok en gang var det et aggressivt og godt press-spill som tvang frem et brudd som første til målet.

FFK telte 15 målsjanser for og kun 4 mot, subjektivt selvsagt, men uansett gode tall!

God kamp for FFK
Nest-Sotra spilte kvalifisering til Eliteserien så sent som i november og i forrige treningskamp slo de Eliteserielaget Viking.
FFK fikk nok en gang bevis på at det aggressive press-spillet som var en viktig del av forsvarsspillet i 2018 også i år ser ut til å sitte i år. Flere ganger tvang vi frem brudd hos Nest-Sotra og kom til gode sjanser på overganger.

Et tosifret antall sjanser er alltid godt å ta med seg, spesielt mot et lag som spiller på nivået over og var blant de gjerrigere lagene i høstsesongen av OBOS-ligaen i 2018. Så er det alltid slik at man gjerne skulle vært skarpere i avslutningsfasen og scoret flere mål, men vi satser på at siktet er bedre stilt inn etter hvert.

- Det er flott videreutvikling i laget, bunnsolid press-spill, gjennombruddshissig og god variasjon i angrepsspillet. En herlig innstilling og stor innsats i laget. 15-4 i målsjanser mot en god OBOS-liga motstander sier det meste.
Igjen er Mads Nielsen solid, Veteli eide midtbanen og Åsheim viste at han kommer til å bli en strålende høyreback.
Vi ser mye sterkere ut nå enn på tilsvarende tidspunkt i fjor, troppen vi har nå gir høyere kvalitet i alle spillets faser.
En meget vellykket treningsleir, vi gleder oss til å komme hjem og bygge videre på dette. Forteller Per-Mathias Høgmo.

Hjemmekamp neste
I morgen reiser laget hjem fra Tyrkia og kan se tilbake på en nyttig treningsleir både sportslig og sosialt. Det har også blitt jobbet mye med gruppedynamikk, individuelle mål og utviklingsplaner. Nå venter en frihelg for spillerne før de er tilbake på Stadion mandag.

Neste treningskamp for FFK er mot Kvik Halden på Fredrikstad Stadion, det er første mulighet for året til å se guttane på hjemmebane.
Kampen går fredag 22. februar, kampstart er 19:00.