Sterk hjemmeseier av de yngste jentene mot Vålerenga!

Bylag J12 fortsetter å imponere og hadde i helgen bedt inn Vålerenga sitt J13 lag til dyst på stadion og de ga seg ikke før det stod 5-0.

Før kamp hadde FFK-jentene invitert laget fra hovedstaden til sosiale aktiviteter der både fotballgolf, omvisning i gamlebyen og ferge til stadion med lunsj stod på programmet.

Damelaget til Vålerenga ligger for øyeblikket på en fin andreplass i Toppserien og de viser med mange lag i yngre klasser og oppover at det satses godt på jentene i klubben. Vålerenga J13 kommer fra 4 seire av 4 mulige og topper tabellen i sin serie, samt at de har 2 seire i Obos cup fra tidligere i vår. Det var derfor knyttet spenning til hva de yngste FFK-jentene hadde å stille opp med mot de eldre Enga-jentene.

«Siden sist kamp har vi hatt noen fine treningsuker i godt Østfold-vær. Fra vi møtte jentene for første gang i vinter har de gått fra å være 17 ukjente jenter fra samarbeidsklubbene våre, til å fremstå som et samlet kollektiv og en enhet både på og utenfor banen. Trenerene gjør en god jobb med jentene på feltet hver uke og vi er samtidig heldige som har en seriøs og læringsvillig spillergruppe å jobbe med. Fremgangen er merkbar og vi ser konturene av det spillende laget vi ønsker å fremstå som. Samtidig legger keepertrener Trond Marthinsen ned en solid jobb med keeperne våre hver uke, slik at vi også kan opptre trygt bakover» sier lagleder Tor-Arne Borg.

At jentene opptrer mer og mer som et kollektiv og spillende lag skulle både de overårige jentene fra Vålerenga og de omlag 100 fremmøtte på tribunen fort merke. Fra første spark på ballen tar FFK-jentene tak i kampen og ruller opp det ene angrepet etter det andre med gode kombinasjoner fra sentral midtbane og ut på kantene, slik at det raskt stod 2-0 til FFK. At jentene også kan skyte fikk vi beviset på da de etter drøyt 18 minutter får et frispark rett utenfor 16-meteren som blir dundret knallhardt forbi muren opp i høyre vinkel for Vålerengas keeper, slik at lagene går til pause med 3-0 til de rød/hvite jentene fra plankebyen.

«Først og fremst vil jeg si at vi har hatt en veldig fin dag. Vi klappes inn til hjemmedebut mot Enga i solskinn på stadion, og da er det gøy at vi også topper det hele med en bra prestasjon. Vi avgjør kampen i løpet av 15-20 minutter i 1. omgang hvor vi er gode. Når det gjelder 2. omgang jevner det seg mer ut, men vi har matchvinnere i begge ender som gjør at vi ender opp med et godt resultat» sier en fornøyd hovedtrener Joachim Stang.

Etter å ha blitt presset langt bakover i hele 1. omgang tar Vålerenga grep og flytter laget høyere på banen. FFK-jentene får derfor dårligere tid til å gjøre sitt eget spill, samtidig som Vålerenga ligger bredere i presset og kommer oftere rundt på kantene. Dette åpner opp kampen som igjen gjør at mange av duellene nå foregår på midtbanen, som igjen resulterer i at FFK får flere brudd mot seg. Dette gir Vålerenga noen farlige overganger og cornere, men det rød/hvite forsvaret og en god keeper rydder mesterlig opp i det som kommer. Etter dette gjør FFK noen enkle justeringer som bidrar til at jentene igjen får spillet inn i sin bane. Flere av angrepene starter helt fra forsvarsrekka og med nye gode kombinasjoner fra midtbanen og ut på kantene kommer man til flere store muligheter som også omsettes til mål, slik at de yngste FFK-jentene etter 70 minutter til slutt vinner 5-0.

«Selv om kampen ikke gikk vår vei var det mye godt spill fra begge lag. Vi er imponert over spillet til FFK og det er gledelig at Fredrikstad Fotballklubb har et godt og fungerende jentelag. Vi ser frem til returoppgjøret på vår hjemmebane Intility Arena» avslutter Vålerengas hovedtrener Frederic Robert Marchesi.