Stene senket FFK

Levanger ble for sterke i det som ble en knalltøff bortekamp i regnværet på Levanger Stadion.

En kald og regntung kveld i Nord-Trøndelag skulle vise seg å bli ekstra tung for gjestene fra plankebyen. Hjemmelaget var klart best i den 9.serierunden. Jo Sondre Aas og en Robert Stene-dobbel gjorde sitt til at Levanger vant hele 3-1 hjemme mot Fredrikstad søndag 21.mai.

Hjemmelaget best fra start

I det litt ufyselige været i Levanger var det hjemmelaget som skapte den første sjansen signert Astvald. Skuddet fra høyrekanten oppnådde en vanskelig ballbane for Jenssen som likevel fikk bokset ballen ut.

Begby fyrte av en rakett fra langt hold etter kvarteret spilt. Skuddet fikk en lei stuss, men burvokter Faye Lund fikk slått ballen ut til corner. Noen minutter senere var det en beinparade fra Jenssen på skuddet til tidligere FFK-spiller Erik Tønne som holdt balanse i regnskapet.

Levanger-dobbel

Levanger tok grepet om kampen, og hadde mye ballbesittelse utover i omgangen, i det som på langt nær kan kalles en finspilt første omgang. Etter 36 minutter gjorde Robert Stene det han har gjort så mange ganger før - score mot FFK. Fra kort hold hadde Stene få problemer med å sette ballen i mål.

Og det skulle bli enda mørkere for Fredrikstad. Bare to minutter senere måtte Jenssen plukke ut den andre ballen fra nettet. En mesterlig prestasjon av Jo Sondre Aas som passerte keeper og flere FFK-forsvarere før han doblet ledelsen for Levanger.

Like før pause var N'diaye nære å redusere for bortelaget, men senegaleseren klarte ikke å overliste Faye Lund. Dermed gikk hjemmelaget inn til pause med en fortjent 2-0 ledelse.

LFK fortsatte trykket

Nuhu kom inn for en småsyk Begby rett etter hvilen, og Skagestad ble flyttet opp på topp i håp om å endre kampbilde. Endog var det Levanger som fortsatte å føre kampen, og hjemmelaget var nærmere 3-0 enn det FFK var en redusering. Blant annet var López nære med en volley rundt timen spilt.

I det samme som Veteli kom inn for landsmannen Lahdenmäki, stanget Stene inn sin andre for kvelden etter drøye timen. Astvald chippet ballen inn fra dødlinjen, og fra fem meter kunne Stene kontant heade ballen i mål. Kaland fikk også noen minutter på tampen av kampen for en ferdigspilt Trebotic.

Redusering

I det 90. spilleminutt lobbet N'Diaye inn en redusering, en scoring som ikke skulle bety mer enn pynting på sluttresultatet.

Fredrikstad maktet ikke å true Levanger mer etter reduseringen, og laget fra Trøndelag kontrollerte bekvemt inn seieren. FFK drar nå hjem og mobiliserer til neste ukes kamp mot Arendal, der man skal opp på hesteryggen igjen!

Søndag 28.mai tar guttane imot Arendal hjemme på eget gress kl.18.00. Møt opp, og støtt rødbuksene i jakten på nye poeng!

Kampfakta:

Levanger FK - Fredrikstad FK 3-1 (2-0)

Levanger Stadion

FFKs lag fra start: Jenssen - Lahdenmäki (Veteli), Leko, Skagestad, Akinyemi - Karoliussen, Westgaard, Trebotic (Kaland) - Begby (Nuhu), Flo, N'Diaye

Tilskuere: 898

Mål: