Joacim Heier klar til å presentere Folkets Spiller

Status på sommervinduet 2017

Overgangsvinduer er spennende for både supportere og oss som jobber i FFK. Hvem går ut og ikke minst, hvem kommer inn? Vi tok en prat med sportssjef Joacim Heier om jobben med spillerlogistikken.

Det er sommer og ferietid, men i FFK er det en hektisk periode med en rekke bevegelser i troppen. Spillerlogistikk har stått i førersetet de siste ukene og døgnet har neppe nok timer i øyeblikket for Joacim Heier, Andrea Loberto og Aleksander Olsen.

Først slankes - så spisses

Klubben var før vinduet åpnet tydelige på at skulle noen inn, måtte noen først ut. Slik har det også blitt: Så langt er det en stor overvekt av spillere som har gått ut stadionportene, og én som har kommet inn. Kristian Brix, Dinko Trebotic, Mos N'diaye og Mats Kaland har alle forlatt FFK i sommer. G19-landslagsspiller Henrik Bredeli er kommet på lån fra Strømsgodset.

Det norske overgangsvinduet åpnet torsdag, 20. juli, og er åpent til midnatt 16. august.

Så hva er status etter tre dager av overgangsvinduet, Joacim Heier, og hvordan har dere forberedt dere til dette vinduet?

Våren er brukt til å følge mange lag og spillere. Teamet rundt a-laget og nettverket vårt i og utenfor Norge har vært på mange kamper og kartlagt masse, men å hente spillere i et sommervindu er utfordrende. I det nordiske markedet er man midt i sesong og spillere er under kontrakt. Selv semi-profesjonelle klubber i 1. og 2. divisjon krever flere hundre tusener for sine beste spillere, det har ikke vi mulighet til å være med på. Spillere med lite spilletid i Eliteserien kan være aktuelle for lån eller overgang, men mange ønsker å vente til lenger ut i overgangsvinduet før de velger lag å spille høstsesongen for.

Dette er for eksempel tilfellet for noen spillere litt lengre opp langs elva. Lenger sør på kontinentet er det en drøss av gode kontraktløse spillere, men de er utenfor sesong og ofte derfor også ute av form. I tillegg er det en risiko i at jo lengre fra hjemme man kommer, jo vanskeligere er det å kartlegge personlighet.

Hvordan er økonomien til å forsterke i sommer?

Økonomien i klubben er anstrengt og før sommeren ble det gjort et urokkelig vedtak om at kostnadene til klubben ikke skulle økes, det betydde at ingen signeres inn før det er frigjort midler til det. Dette er en del av årsaken til at flere har gått ut enn det har kommet inn foreløpig. Utenom et vanskelig år i år er heller ikke FFK det det en gang var. Med en gjennomsnittlig brutto månedslønn i a-stallen på 31.000,-, har vi ikke store summer å lokke med. I jakten på spillere i sommer har vi opplevd å bli utkonkurrert på økonomi av divisjonskollegaer både over og under oss på tabellen. Så skal vi selvsagt ikke klage over det, for vi er fortsatt blant de få klubbene i OBOS-ligaen som kan tilby en profftilværelse, men økonomi lokker ikke spillere til FFK lenger.

Hva er det dere har sett etter i de spillerne som vurderes?

Kvalitet og komplementære ferdigheter til de posisjonene og områdene på banen vi søker å forsterke har naturligvis vært viktig, men nesten vel så viktig er at det er riktig typer. Spillere som kan og ønsker å trene mye, som har en sterk sult etter å utvikle seg hver dag og ikke minst at de er i en fysisk form som tilsier at de er bidragsytere fra dag 1. I tillegg har det vært et mål at så mange som mulig av de spillere som kommer inn skal være en del av det langsiktige FFK.

Trangt nåløye med andre ord?

Tøffe kriterier skal forhåpentligvis gjøre at spillerne som kommer inn er kvalitetssikret og bidrar til at troppen blir sterkere i høst. Samtidig har tøffe kriterier gjort at flere potensielle signeringer har blitt veid og funnet for lette. Vi har trukket oss i 12. time fra spillere med fast spilletid i bedre ligaer enn OBOS-ligaen fordi de blant annet ikke passerte den fysiske testen. De ville behøvd flere uker på å komme i tilstrekkelig form.

Hvordan ser du status for troppen per i dag?

Vi har en god tropp som teller 20 stk., men med Rino Falk Larsen og Magne Simonsen ute for sesongen, og i tillegg så har Anas Farah og Ludvig Begby et stykke igjen til toppformen mye skade- og sykdomstrøbbel. Sammen med alle som har dratt så er det i tynneste laget, men på den andre siden så har både Joel Armstrong og Thomas Rekdal utviklet seg stort i år og blir på et vis nysigneringer for oss før høstsesongen. På keeperplass og i forsvaret er det god konkurranse og dekning, mens på midtbanen og i angrep er det færre alternativer. Så det er i de to sistnevnte leddene vi jobber med å styrke oss.

Bredeli er på plass, når kommer det flere forsterkninger?

Gjennom et godt samarbeid med Godset fikk vi muligheten til å hente Henrik, det gir konkurranse på venstrebacken til en fornuftig kostnad. Med i vurderingen ligger selvsagt også muligheten for at Kevin Wright drar i dette vinduet. Med Henrik allerede inne er vi i forkant. En ny spiller blir presentert i starten av neste uke, så er det heller ikke utenkelig at flere spillere er på vei inn de nærmeste dagene. Vi er i tett dialog med flere spillere og målet er selvsagt å få troppen satt så fort som mulig. 2-3 spillere skal inn relativt raskt.

Hva med Berthelsen og Laabak som har vært med etter ferien?

De har vært med oss i halvannen uke og gjort et fint inntrykk. Såpass bra at vi har gitt de en invitasjon til å være med regelmessig gjennom høsten for å ta nye steg. De er aktuelle på sikt, absolutt.

Helt til slutt, hvordan er følelsen foran Florø?

Jeg tror det blir en spennende kamp, begge lag avsluttet vårsesongen i god form så det blir forhåpentligvis en artig kamp hvor vi til slutt stikker av med poengene.

Neste hjemmekamp 30. juli: Kjøp billett til FFK-Strømmen her!

Supertilbud kun ut juli: Earlybird-priser til FFK-Start