Samarbeidsprosjekt gir damelag i FFK-drakter i 2019!

Her er årets julegave til jentefotballen i Fredrikstad: For første gang i klubbens historie skal også jenter bære FFK-drakta!

Historisk
Den historiske jentesatsingen er et samarbeidsprosjekt mellom FFK, Begby og Lisleby. Damelaget vil ha Fredrikstad stadion som hjemmebane, mens FFK-lagene i J17-klassen vil spille sine hjemmekamper på henholdsvis Begby kunstgress og Sentralidrettsanlegget.

Initiativtakerne fra Begby og Lisleby har allerede satt sammen et solid støtteapparat og frivilligkorps som skal trene og administrativt drifte alle lagene i 2019 i tillegg til kamparrangementene.
Det har vært avgjørende for FFK sin beslutning at det tilføres nye krefter for å ikke legge ytterligere arbeidsoppgaver på klubbens ansatte og frivillige. Dette har initiativgruppen klart på imponerende vis, slik at det har vært praktisk mulig å diskutere en oppstart allerede i 2019.

Selvfinansiert
Også økonomisk har de nye damelagene skaffet seg en god plattform, og vil være selvfinansierte. Samtidig vet vi at det er mange som har ventet på et flaggskip for damefotballen i byen, og vi håper at næringslivet også vil ta en aktiv del i denne satsingen.
Samarbeidet gjelder for spillere fra junioralder (J17). I yngre årsklasser fortsetter man som i dag i de respektive klubber.
Ett eget sportsutvalg er etablert for å koordinere jentedelen i klubben, og her er også klubbens styre representert for å sikre en god forankring og inkludering.

Med dette tilbudet vil jentespillere fra Fredrikstad være sikret et godt sportslig tilbud i egen by også etter oppnådd junioralder. Til nå har enkelte jenter sett seg nødt til å reise ut fra byen for å spille fotball, mens andre har sluttet på grunn av en manglende arena. Ved å samle ressurser, kompetanse og spillere for disse utsatte aldersklassene, vil man oppnå et forutsigbart og godt tilbud til alle.

- Vi er stolte over at klubben nå også har et damelag. Vår verdi «Samlende» er tuftet på ønsket om at flest mulig av byens befolkning skal kunne identifisere seg med våre aktiviteter og FFK som klubb, da bør vi også ha ett sportslig tilbud til jentene.
Jeg vil benytte anledningen til å takke Begby og Lisleby som har lagt ned mye arbeid i prosessen. Nå skal vi samarbeide godt fremover, og forhåpentlig også få med oss flere av de andre lokale klubbene – til jentenes beste, sier styreleder Jostein Lunde i FFK.

Oppstart i 3. divisjon
I januar starter sesongforberedelsene for damelaget med åpne treninger. FFK-damene vil spille i 3. divisjon i 2019. Klubben er opptatt av at spillerne skal ha et godt sportslig opplegg allerede fra første sesong.

- Å ha et damelag er selvsagt positivt for FFK på mange måter, ikke minst med tanke på omdømmet. Men først og fremst synes vi at jentene fortjener et skikkelig tilbud. Som byens flaggskip innenfor fotballen ønsker vi å bidra til det samfunnsansvaret som ligger i å redusere det bekymringsfulle frafallet Norges største jenteidrett opplever i Østfold, sier Lunde.

Signert - Styret i Fredrikstad Fotballklubb