Runder av vårsesongen med tøff bortekamp

Serierunde 14 markerer at vi er over halvveis i årets sesong. Bortekamp nummer 8 for året er en av de aller vanskeligste, nemlig mot Asker Fotball på Føyka.

Seier eller tap
Asker er en av favorittene til å kjempe helt i toppen av årets Postnord-liga.
Laget kom fra en god sesong ifjor og var på tabelltoppen så sent som 11. juni når de slo Stabæk sine rekrutter med 3-0.

Etter den kampen har det dessverre for Asker kommet en dårligere periode. 3 strake tap etterfulgte serieledelsen, men en knepen 1-0 seier over Moss i forrige runde tok de tilbake på seiersporet.
Etter halvspilt serie ligger Asker så nærme midt på tabellen som man kommer med sin 7. plass. De hvite og svarte liker som mange andre i avdelingen vår heller ikke å spille uavgjort, 7 seire og 6 tap er fasit for Kevin Nicol sin gjeng.

Det er imidlertid på bortebane Asker har sine største utfordringer, der har de tapt 5 av 7 kamper, mens hjemme på Føyka er statistikken langt lystigere med 5 seire på 6 kamper.
Tapet kom mot Grorud for et par uker tilbake, mens det har blitt seire over Mjølner, Odd2, Nybergsund, Raufoss og Moss.

Må vinne
Askers unge kaptein Stian Stray Molde sier det selv til klubbens egen hjemmeside "skal vi henge med teten er det avgjørende at vi slår Fredrikstad".
Det utsagnet har han nok mye rett i med tanke på at avstanden opp til de to øverste plassene på tabellen er henholdsvis 5 og 8 poeng.

Med tap mot FFK kan det gå mot en høst i ingenmannsland for Asker, så det er helt sikkert en meget tent motstander som møter de røde og hvite på søndag.
Så får vi se om det er FFK sin sterke borteform eller Asker sin sterke hjemmeform som får leve videre etter serierunde nummer 14.

Rykket ned etter bråstopp
Asker var så seint som i 2011 i det som den gangen het Adecco-ligaen. Hardtsatsende Asker var nyopprykket og så tidlig på høsten ut til å gå mot en flott debutsesong.
Debutantene hadde samlet 33 poeng på 22 serierunder og lå fint plassert på tabellen.
De siste 8 rundene i sesongen møtte de derimot veggen og med kun 1 poeng av 24 mulig endte de til slutt opp med å rykke ned på målforskjell.

Selv med den fryktelige formen så hadde de et godt utgangspunkt før den siste serierunden. Asker lå 3 poeng foran Strømmen og hadde 5 mål bedre målforskjell. Strømmen møtte Nybergsund borte og Asker spilte borte mot Sandefjord.
Strømmen knuste Nybergsund med 6-2 og Asker ble tilsvarende knust av Sandefjord med 5-1, dermed gikk Strømmen forbi og berget plassen på nivå 2.

Etter dette året var Asker en opprykkskandidat på nivå 3 i to år, men en katastrofal sesong i 2014 sendte de svært overraskende ned i 3. divisjon.
Der ble de kun det ene året og i 2016 og 2017 har Asker vært plassert på øvre halvdel i 2. divisjon, nå kalt Postnord-ligaen.

Nullstille og gjenskape - Innsats og lagmoral i bunn!
For vår egen del handler det om å nullstille og gjenskape prestasjonen fra Alta forrige helg.
Den meget godt gjennomførte bortekampen mot hjemmesterke Alta var en av årets beste prestasjoner, og hadde mye elementer i seg som Per-Mathias og resten av teamet hans har jobbet videre på med gruppa.

Til helgens kamp er som kjent Kjell-Rune Sellin utestengt på grunn av gule kort, mens Joona Veteli og Mislav Leko er ute med skader.
Youssef Chaib er tvilsom med en smell i ankelen i uka som gikk, men for øvrig er det en tent gjeng som gleder seg masse til en ny god utfordring!

7 bortekamper er spilt hittil i år, det har gitt 4 seire og 3 uavgjort. Gutta kommer helt sikkert til å legge den herlige innsatsen og lagmoralen som kjennetegner de i bunn også denne gangen, og med en god prestasjon er mulighetene gode for en forlengelse av den gode borteformen!

Kampstart er 14:00, slik at kampen ikke skal kollidere med en annen tv-sendt kamp fra Russland litt seinere på ettermiddagen.

Vi håper mange trofaste supportere allikevel tar turen en drøy time nordover og møter opp for å støtte guttane i kampen om nye poeng!