Per-Mathias sin første treningsuke er gjennomført

2018 er godt i gang. På mandag startet Per-Mathias og resten av trenerteamet arbeidet med å gjøre klubben best mulig rustet til årets sesong i Postnord-ligaen.

En uke med treninger er unnagjort, øktene har hatt høy intensitet med mye innsats. Spillere har vært ivrige etter å vise seg frem for Per-Mathias og resten av trenerteamet. I tillegg til spillerne som har kontrakt, er det også flere prøvespillere som har vist seg frem denne uka.

Mikko Viitikko, 22 år gammel midtstopper fra Finland, som tidligere har spilt med Joona Veteli på Finland sitt U-21 landslag.
Mikko blir med oss også i neste uke.
Andreas Løvland, 27 år gammel midtbanespiller som har spilt i Finnsnes under assistenttrener, Bjørn Johansen.
Andreas reiser nå hjem til Tromsø, men har gjort et godt inntrykk og er fortsatt FFK-aktuell.
Remi Svindland, 20 år gammel sentral midtbanespiller, som i fjor spilte 25 kamper for fjorårets OBOS-lag Elverum.
Remi kommer ikke til å trene videre med FFK.
Cornelius Bencsik, 20 år gammel midtbanespiller, som har vært i Stabæk-systemet fra ung alder. Spilte for divisjonskollega Asker i fjor.
Cornelius kommer ikke til å trene videre med FFK.
Jakob Toft, 21 år gammel spiss. Scoret i fjor 4 mål på 4 starter for Jerv i OBOS-ligaen.
Jakob blir med oss også i neste uke.
Lars Olden Larsen, 19 år gammel midtbanespiller, som har vært i Vålerenga og har mye erfaring fra 2. divisjonsspill for 2. laget deres.
Lars er invitert tilbake også neste uke.
Niklas Antonsen, 19 år gammel back/kant-spiller med erfaring fra Bodø/Glimt og Harstad.
Niklas kommer ikke til å trene videre med FFK.
Seydou Bocar Seck, 26 år fra Senegal. Har tidligere spilt for Bærum og Kristiansund i OBOS-ligaen.
Bocar kom på trening på slutten av uken og skal være med FFK neste uke.

Høy intensitet
På årets første treningsdager har det vært høy intensitet, stor vilje og fokus har vært på å bygge relasjoner og bli kjent med hverandre. Per-Mathias har hatt rundt halvannen time med fotballtrening hver dag, i tillegg til de fysiske øktene, det har blitt vektlagt kvalitet fra første stund.
Det har vært mye spill elleve mot elleve, samtidig som det for eksempel har vært fokus på samhandling og terping på avslutninger.

Rocky Lekaj var godt fornøyd etter dagens økt:
- Øktene var veldig bra med mye spill. Så langt har alt vært bra og det er godt å komme i gang igjen, forteller Rocky.

Han legger til:
- Per Mathias har kommet inn med flere nye øvelser og det er morsomt å lære av han, avslutter 28-åringen.

Hovedpersonen selv har følgende å si etter sine første dager på Stadion.
- Det har vært mange inntrykk, der hovedfokuset har vært å bli kjent med spillerne. Samtidig har vi lagt vekt på å få satt rammen til trening og hatt god kommunikasjon med spillerne.

Han utdyper:
- Jeg er godt fornøyd med starten. Det er mye vilje, men litt variabel kvalitet blant spillerne. Noe som er naturlig med tanke på at det er mange som ikke kjenner hverandre, og dermed har få relasjoner.

Blir det mye diktlesning og ballett fremover?
- Enn så lenge blir det yoga i første omgang, smiler han. Det har virkning både fysisk og mentalt.

Om prøvespillerne har Per-Mathias følgende å si:
- Det har vært en fortløpende evaluering, og vi gleder oss til å se mer av noen av de kommende uke.
Det har vært stor pågang for spillere som ønsker å vise seg frem, og nå er vi inne i en periode der det er mulighet for at de kan komme og prøve seg.

- I tillegg synes jeg det er gøy å være tilbake. Jeg har jo savnet det å være tett på spillere, observere detaljer og lignende, sier Høgmo avslutningsvis.