Møter Hønefoss på 16. mai

16. mai skal den 5. serierunde fullføres med Hønefoss - FFK. Rødbuksene har gode minner fra AKA Arena, spesielt en kald høstkveld i 2010!

Opp og ned
Hønefoss er en sammenslåingsklubb av flere fotball- og idrettslag i Hønefoss. Siste sammenslåing var i 1987. Dagens navn, Hønefoss BK, fikk de i 2002.
HBK var lenge fast inventar i det som i dag heter OBOS-ligaen. Fra 1999-sesongen og frem til 2008 var de et stabilt og solid lag på nest øverste nivå i Norge, men fra 2009 begynte ting å skje.

I 2009 ble nye AKA Arena åpnet, og sesongen ble kronet med opprykk til Eliteserien.
2010 sesongen var brukbar, men høsten var blytung og endte til slutt med kvalik. Den kvaliken husker vi i Fredrikstad veldig godt, 4-1 til FFK i første kamp på Hønefoss og 4-0 til FFK i andre kamp på Stadion - Opprykk til Eliteserien for FFK med klar margin foran nesten 10.000 tilskuere i bitende kulde!

I 2011 samlet Hønefoss seg fort og vant Adeccoligaen. Returen til Eliteserien gikk bedre enn første forsøk, og en 13. plass på tabellen holdt til fornyet kontrakt på øverste nivå.
Etter flere år med opptur både med sport, økonomi og anlegg var 2013 starten nedturen for Hønefoss. Sisteplass på tabellen, nedrykk, økonomiske utfordringer og stor nedrustning.
2014 på nivå to startet svært tungt med nedrykksplass og trenerbytte før sommeren. Høstsesongen ble bedre og plassen ble reddet, men i 2015 kom også nedrykket til 2. divisjon.

Nedrykket til 2. divisjon for første gang siden 1998 førte til enorme omstillinger for klubben, men året ble allikevel brukbart. Etter en litt trå start på sesongen endte året med en godkjent 3. plass på tabellen, men med 22 poeng opp til Elverum på topp, så var de aldri i opprykkskampen.
2017-sesongen så lenge ut til å bli en ny sørgelig nedtur for Hønefoss. Etter en svak start med kun 1 seier på de første 11 kampene lå de sist på tabellen, men en bedre høstsesong ga til slutt nok poeng til fornyet plass i 2. divisjon.

Tung start igjen
Hønefoss har startet årets sesong med 4 strake tap. Laget har uttalte ambisjoner om å være med å kjempe om topplasseringene i årets liga og på sikt rykke opp til OBOS-ligaen, men starten på sesongen har ikke fulgt den planen.
Laget har definitivt kvaliteter til å vinne mange kamper, men så langt i år har ikke marginene vært på Frode Lafton og hans mannskap sin side.

I en liga hvor "alle slår alle" så har det broderlig blitt delt ut poeng til de alle fleste lagene. Tendensen med uforutsigbare resultater og store svingninger i prestasjonene til de fleste lagene gjør at mange tar relativt bra med poeng, og allerede etter 4 kamper har Hønefoss 6 poeng opp til sikker plass.
For å ikke bli hektet av i bunnen er Hønefoss derfor avhengig av å begynne poengsankingen snarlig.

Hønefoss trenes av legenden Frode Lafton som var en bauta i midtforsvaret til HBK fra 1994 og ut karrieren. Han rakk å spille over 500 kamper for Hønefoss før han ga seg i 2013.
Med seg som assistent har Frode en annen HBK legende, nemlig ikke beslektede Frode Lafton, som er blant Hønefoss sine mestscorende spillere.

Hønefoss har en god tropp med flere erfarne spillere og en sterk benk med dyktige trenere. De bør være kapable til å løfte seg oppover tabellen i løpet av sesongen, men vi i Fredrikstad håper den oppturen kan vente til runde 6...

Finne tilbake prestasjonene fra mars og april
For vår del har det blitt en god treningsperiode på 9 dager etter den skuffende prestasjonen i forrige seriekamp.
Nå gleder gruppa seg til å vise seg fra en bedre side, og finne frem de solide prestasjonene man hadde i siste del av oppkjøringen og i serieåpningen.

Mikko Viitikko er som kjent ute en periode med sin opererte legg, men utover det er det ingen alvorlige skader og ingen spillere ute med karantene.
Hvilke 18 som tar turen til Hønefoss på fotballens nasjonaldag kommer vi tilbake med i morgen.

Kampstart på AKA Arena i Hønefoss er 18:00. Vi håper så mange som mulig tar turen til Hønefoss for å støtte guttane!