Mannen bak "For Fredrikstad"

Han er mannen bak FFK-sangen For Fredrikstad som ble laget i 2003. Han har vært supporter siden 1960-tallet. Nå venter Svein Gundersen på at laget skal begynne å vinne igjen. Og aller helst: Opprykk!

Det er lite som setter følelsene i sving som når For Fredrikstad synges. Den har blitt den nye bysangen.

Hva inspirerte deg til å lage For Fredrikstad?
-Jeg hadde nettopp vært i DDE-land (Namsos) og var inspirert av Frode Vikens måte å tenke musikk på. Mitt utgangspunkt var å lage en låt som skulle handle om fordelene av å være i Plankehaugen. Det å være i et felleskap.
Tekstforfatter Arne Lindtner Næss (forresten Brann-supporter!), som jeg hadde lagd mange låter sammen med, ble spurt om å lage en  tekst.

Sangen ble laget til FFKs 100  årsjubileum i 2003.

Hva er viktig med denne type supportersang?
- Å dyrke felleskapet mellom klubb og supportere, mellom tilskuer og kamp. Så må den være så enkel at alle kan synge den – som blant betyr at den må legges i riktig toneart.

Hva er ditt forhold til FFK?
Sterkt! Det går helt tilbake til 60-tallet da Lækken, Borgen og Snæbuss herja.
Uansett hvor jeg har bodd så har jeg nøye fulgt med klubben.

Er du ofte på Stadion?
I fjor var jeg lite på kamp av forskjellige årsaker. Men etter at jeg flyttet tilbake til Fredrikstad i 2002, har jeg hatt sesongkort. Jeg går på kamp så ofte jeg kan i år. Tredje nivå er greit.
Det viktigste for meg er at vi vinner kamper.

Årets sesong?
Tror vi vil ligge topp 5 i år. Opprykk er selvfølgelig å foretrekke.

Svein Gundersen: Musiker, studiomusiker, låtskriver, komponist og plateprodusent.

Han har spilt med Aunt Mary, og produsert plater for Alex, Jan Groth, Halfdan Sivertsen Trond Granlund, Jørn Hoel, DDE og Sissel Kyrkjebø, og laget musikk til 11 av Wam & Vennerøds filmer. Som komponist står han også bak Jungelboka ,musikk til Olsen-banden jr,  melodien til Har en drøm og i tillegg melodien til Ei hand å holde i (begge fremført av Jørn Hoel). Gundersen samarbeidet mye med Trygve Hoff. Han er bosatt i Fredrikstad og mottok bransjeprisen ved utdelingen av Spellemannprisen 1986. Har skrevet musikk til en rekke lokale teaterstykker, senest «Ælva våres».