Sanel Kapidzic

Lærepenge før sesongstart

De tilreisende fra plankebyen fikk ikke mye valuta for pengene på Sarpsborg stadion i kveld.

Det ble en marerittstart for de rødkledde i den tidlige vårsola på Sarpsborg stadion. Dansken Andreas Albech var framme på en dødball allerede i det andre spilleminuttet. Etter scoringen dominerer Sarpsborg fullstendig før de atter en gang scorer etter tolv minutter spilt. Ole Jørgen Halvorsen ekspederer et presist innlegg fra Anders Trondsen i mål.

FFK kom inn i kampen

Etter drøye halvtimen gjør Fredrikstad et bytte, Abdul Razak Nuhu ble byttet ut til fordel for Mads André Kaland, og FFK kom gradvis mer inn i kampen uten å skape det helt store. Guttene holder tett bakover resten av omgangen, og starter 2.omgang betydelig bedre enn den første. N’Diaye er nære frempå etter en dødball etter 50. minutter spilt, men ballen triller dessverre ut på feil side av stolpen sett med Fredrikstad-øyne. På samme dødball blir Sarpsborgs Alexander Groven båret ut med båre.

Til tross for FFKs ypping, er det igjen de blåkledde som finner nettmaskene, og det med unggutten Tobias Heintz. Og som om ikke det skulle være nok, curler Normann Hansen inn den fjerde for 08, som også skulle bli den siste. Den resterende halvtimen bølger det noe fram og tilbake uten scoring for noen av lagene.

Blikket framover

FFK skal være glad ingen poeng ble delt ut i denne kampen, og laget har fortsatt én uke igjen på å terpe og gjøre seg mest mulig klar til sesongåpningen mot Start på Sør Arena i Kristiansand neste søndag. Selvfølgelig er det skuffende å tape mot erkerivalen, men det er på ingen måte vits i å grave seg ned. Laget blir bedre og bedre, men i dag ble divisjonsforskjellen betydelig. Nå er det på med arbeidshanskene, og forberede seg best mulig til det hele setter i gang. Det sies jo at dårlige generalprøver ofte gir gode premierer? Neste uke er det i alle fall seriestart mot Start 2.april.

Kampfakta

Sarpsborg 08 - Fredrikstad FK 4-0 (2-0)

FFks lag (4-4-2): Masalin - Akinyemi - Leko - Skagestad - Nuhu (Kaland) - Falk Larsen (Westgaard) - Veteli (Karoliussen) - Trebotic (Åsheim) - Brix - Flo - N’Diaye

Mål:

1-0 2min