Kruttsterk seier

FFK tok tre sårt nødvendige poeng mot formlaget Tromsdalen. Leko og Flo gjorde sitt til at det endte 2-1 søndag kveld.

Et FFK-lag i poengnød tok imot formlaget Tromsdalen i den 15. runden av OBOS-ligaen, som også var den siste runden før en tre ukers sommerpause. De rødhvite gikk seirende ut av fighten etter scoringer av henholdsvis Leko og Flo, og sikret dermed sin andre trepoenger for sesongen.

Frisk åpning

Fredrikstad åpnet i et høyt og friskt tempo, og fikk avsluttet et par ganger i åpningsminuttene søndag kveld. TUIL var heller ikke ufarlige, det bølget altså fram og tilbake innledningsvis.

Det hadde ikke skjedd mye da hjemmelaget ble tildelt hjørnespark som Nuhu gikk for å slå. Og Ghaneseren ekspederte corneren utmerket. Ballen falt ned på bakerste stolpe der forsvarskjempen Leko hadde revet seg løs, før han stanget inn ledelsen for FFK. Det var kroatens første mål i FFK-drakta.

Etter halvtimen traff Fredrikstad rammeverket da Flo vartet opp med vestlandsk akrobatikk. Kapteinen hælsparket ballen som til slutt endte på oversiden av tverrliggeren.

Hjemmelaget styrte store deler av den første omgangen, og gikk inn til pause med en fullt fortjent ledelse. De rødhvite eide mye ball, og var gode i gjenvinningsfasen. En omgang både Loberto og de fremmøtte på stadion var fornøyd med.

Flo doblet ledelsen

Ti minutter ut i den andre omgangen testet Flo skuddbeinet fra 20 meter. Skuddet snek seg inn via stolperoten og bak TUIL-keeper Theodor Nilsen.

Guttane fortsatte å ha mye ballinnehav, og midtveis i den andre omgangen virket å ha grei kontroll på kampen. N'Diaye byttet med Veteli da det var 13 minutter igjen av ordinær tid.

Tromsdalen etterlot færre og færre spillere på egen banehalvdel, og det åpnet seg mye rom å kontre i for hjemmelaget. Det gjorde også sitt til at Tromsdalen maktet å skape noen sjanser, men ikke mer enn at Jenssen tilsynelatende hadde god kontroll i FFK-buret.

Kontroll hadde han derimot ikke i det 89. spilleminuttet da Tor Martin Mienna reduserte for TUIL. Innbytteren fikk med seg ballen alene inne i boksen, og plasserte sikkert ballen forbi Jenssen.

Reduseringen gjorde naturlig nok at det ble noen hektiske sluttminutter på Fredrikstad stadion, men guttane klarte å ri av stormen.

Det var også gledelig å se Ludvig Begby tilbake fra sykdom få de siste minuttene av kampen på banen til fordel for en ferdigspilt Åsheim. FFK vant til slutt, sett kampen under ett, fortjent 2-1 mot Tromsdalen.

Nå blir det en liten sommerferie før OBOS-ligaen dras i gang igjen 23.juli borte mot Florø, før Strømmen gjester Fredrikstad stadion 30.juli.

Kampfakta:

Fredrikstad FK - Tromsdalen UIL 2-1 (1-0)

Fredrikstad stadion

Tilskuere: 3530

FFKs lag: Jenssen - Westgaard, Leko, Akinyemi, Nuhu - Veteli (N'Diaye), Karoliussen, Trebotic, Åsheim (Begby) - Kapidzic (Skagestad), Flo

Gule kort:

35 min Mathias Abelsen, TUIL