Sanel Kapidzic scorer mot Sarpsborg 08 i treningskamp 2016

Klare for generalprøve!

Etter en vellykket kick-off drar FFK til nabobyen for å finslipe formen før seriestart neste helg i Kristiansand.

Godt timet kamp

Neste søndag reiser FFK til Kristiansand for å møte fjorårets Tippeliga-lag, Start. Sørlandets stolthet har knapt nok vunnet en obligatorisk fotballkamp siden våren 2015, men i vinter har laget sett sterkt ut!
Derfor kan det være en god inngang for FFK å møte Eliteseriemotstand i generalprøven, som kan gi mange læringsrike øvingsbilder som Andrea og Aleksander tar med seg inn i siste treningsuke før det står poeng på spill.

Etter forrige ukes uavgjort hjemme mot Elverum, er rødbuksene klare og innstilt på å vise seg fra en enda bedre side. Laget blir bedre for hver uke, og dagens bortekamp mot Sarpsborg 08 er nok en god mulighet til å bli mer samspilte.

Et solid lag i Eliteserien

Sarpsborg 08 kommer nylig fra to seire mot henholdsvis Stabæk og Strømsgodset. Laget fra den blåe delen av fylket har i de siste årene etablert seg som et meget godt lag i den øverste divisjonen, og i 2015 kom også laget som kjent til cupfinalen.

I 2016-sesongen kom laget på en imponerende 6.plass i Eliteserien, med 12 seire og 9 tap, og ingenting sier at det skal bli dårligere i år. VG tipper de helt oppe på en 5.plass i årets utgave av Eliteserien. Det er med andre ord en skikkelig utfordring FFK står ovenfor i kveld.

Få skader

FFK har hatt en fin treningsuke etter 3 kamper uka før, men fortsatt finnes det noe rusk i troppen. Magne Simonsen er fortsatt i opptrening og følger sitt opptreningsprogram. Ludvig Begby er på bedringens vei, og forhåpentligvis tilbake i trening neste uke. Anas Farah er i trening, og begynner å nærme seg kampform etter sin lange periode ute med skade.

I utvikling

Oppkjøringen så langt har gitt både gode og mindre gode opplevelser. Laget skaper mange sjanser og scorer bra med mål, inntil videre har også motstanderen gjort det samme, men å stenge igjen bakover bør være en lettere oppgave enn å lære seg å score mål.
Hittil i vinter har det blitt seier mot Ull/Kisa og Norrby, mens kampene mot Ljungskile og Elverum har endt med uavgjort. Opprykkskandidatene Jerv og Sandnes Ulf ble til slutt for sterke på la Manga, men FFK hadde også i de kampene gode perioder hvor man kunne ta med seg mye positivt.

Med mange nye spillere inn sent i overgangsvinduet er det naturlig at laget har vært varierende, og med mange nye fjes visste man at det ville ta tid å bygge samhandling og relasjoner. Likevel ser vi mange positive tendenser, og et lag som virkelig begynner å ta form. Selv om 3 kamper i forrige uke tok på kreftene, så var det utvilsomt bra for relasjonene i laget. Kveldens rivaloppgjør blir en god pekepinn på hvor man ligger i terrenget, og om laget har tatt ytterligere steg får vi se i ettermiddag, vi gleder oss til kamp!

Kampstart er 18:00 på Sarpsborg Stadion og dersom du ikke er å finne på tribunen, så kan du følge kampen på Fredriksstad Blad.