Klare for første kamp i Tyrkia

To uker etter den gode prestasjonen mot Mjøndalen skal vi igjen spille treningskamp, og det er mot en ukjent og spennende motstander som helt sikkert holder et godt nivå!

Spennende motstand
Sogdiana Jizzakh fra Usbekistan er nok ikke det laget flest i Norge har god kjennskap til, men det betyr neppe at de ikke kan spille fotball.
Usbekistan er rangert som nummer 89 på FIFA rankingen, Norge er til sammenligning nummer 48.
Sogdiana spiller i den Usbekiske toppdivisjonen kalt Super League, en profesjonell liga med kun 12 lag.

Ligareglementet gjør at hver klubb kun kan ha 5 utenlandske spillere, men med mye penger har f.eks. spillere som Rivaldo blitt lokket til Usbekistan. Rivaldo spilte flere sesonger i Super League og ble toppscorer i 2009.
En profesjonell liga med mye penger og få lag i toppdivisjonen skal i utgangspunktet tilsi at vi får solid motstand i vår første kamp på Tyrkisk jord.

Terpe spillprinsipper og bygge relasjoner
For vår egen del er lørdagens kamp en av de gjenstående ti treningskampene vi har på å øve inn mot seriestart.
Laget kom godt igang mot Mjøndalen for to uker siden og skal jobbe videre med å utvikle spillprinsippene fra i fjor og bygge relasjoner mellom både nye og gamle spillere.

- Vi har fokus på følgende tre ting inn mot denne kampen. Aggressivt press-spill, gjennombruddsdyktighet på siste tredjedel og stor løpskraft i hele laget. Vi har flotte treningsforhold her i Tyrkia og har fått gjennomført 5 gode økter på 3 dager. Fokus i treningsøktene har vært å jobbe med vår filosofi og få en felles forståelse om hvordan vi skal fremstå og samhandle offensivt og defensivt. Selv om dette bare er en treningskamp, ønsker vi å skape en vinnerkultur og har derfor samme krav i inngangen til denne kampen som en seriekamp. Forteller Bjørn Johansen.

Noen står over
Sakari Mattila, Noah Hermansen og Marius Hagen er ikke med til Tyrkia, og av de 21 spillerne som er med på treningsleiren er det noen som ikke spiller lørdagens kamp.
Eirik Mæland og Kjell Rune Sellin er begge ute med småskader, men begge kan i beste fall være aktuelle allerede mot Nest-Sotra på onsdag. Andreas Hagen er gradvis på vei tilbake til full trening, men han skal ha et par gode uker med full trening før han er med i kamptropp.

Øvrige er klare til kamp, inkludert Alexander Zoulakis og Anas Farah som er med på treningsleir.

Kampen går lørdag 9. februar og har kampstart klokka 14:00 norsk tid.