Joel jobber videre etter debuten

Joel Armstrongs (19) ligadebut med FFK sist helg er den 8. FFK-junioren som debuterer de siste årene.

Joel Armstrong er siste års junior, men har i en lengre periode hospitert med FFKs A-lag. Han fikk både førstelagsfotball og scoring tidligere i vår, under treningskampen i Borås. Søndag kom debuten i norsk seriefotball - i bortekampen mot Ull/Kisa.

Det gjør Joel til den 8. FFK-junioren som får sin formelle FFK-debut de siste fem sesongene, og gjør 2017 til den femte strake sesongen med debutant fra egne rekker.

FFK er faktisk den klubben i årets OBOS-liga med mest spilletid til lokalt utviklede spillere, sett over de tre siste sesongene - og 9. best i landet blant alle toppfotballklubbene. Det viser en oversikt fra Norsk Toppfotballsenter.

Joel selv, som normalt kjemper om spissplassen, sier følgende etter ligadebuten i 5. serierunde:

- Ett av målene mine i lang tid nå var å få muligheten i ligaen og det var utrolig gøy at det skjedde så tidlig i sesongen. Det å ha vært rundt A-laget i en lang tid nå har gjort meg til en bedre person, og ikke minst en bedre fotballspiller.

En annen Lervik-gutt - lagkamerat Ludvig Begby - sier følgende om den ferske FFK-debutanten:

- Joel har vært tålmodig, og har jobbet gradene opp fra gutte- og juniorlaget. Jeg kjenner ham godt ettersom vi begge er fra Lervik, og har spilt med ham i mange år. Han er en ambisiøs type, og har enkeltferdigheter som gjør ham til en spennende spiller og et uromoment for motstanderen.

- Jeg er veldig glad for at Joel fikk debuten sin. Og det er godt å se at Lervik nok en gang får frem en spennende spiller, legger Ludvig til, som også peker på at en en tredje Lervik-gutt - Harald Sollund - ble tatt opp i A-lagstroppen til cupkampen mot Kråkerøy.