FFK - Ull/Kisa 5-1 august 2016

Hva gjør vi nå?

Daglig leder Joacim Heier tar ordet etter sju spilte serierunder.

Sesongstarten har vært skuffende, like skuffende for oss som alle andre. Prestasjonene i mange av kampene har vært godkjente, men i de avgjørende situasjonene har vi ikke vært dyktige nok.

Mange begynner å bli skeptiske til trenerteamet, her skal jeg forklare hvorfor vi ikke er det.

3 poeng på 7 kamper, ikke akkurat imponerende. Det er heller ikke tap for Kråkerøy eller Florø. Det er alle enige om, både i og utenfor FFK. Så hva gjør vi nå?

Erik Andre Pedersen i Fredrikstad Blad uttrykte det veldig godt når han sa; «FFK har prøvd alt, unntatt kontinuitet.»

Så hva skaper kontinuitet, kun suksess? Eller kan suksess komme av kontinuitet? Det tror vi.

Mange prater om og sammenligner med eliteserieklubben i nabobyen om dagen. De høster mye skryt, med rette. Hva kan vi lære av valgene de har tatt?

I 2015 ansatte de Geir Bakke og Tom Freddy Aune. Sesongen i forveien endte med en historisk god 8. plass, men populære Brian Deane fikk ikke fortsette når kontrakten hans gikk ut.

20 seriekamper ut i sesongen 2015 stod Bakke og Aune med 20 poeng, 1 poeng i snitt. De 10 siste kampene hadde gitt 6 tap og 4 uavgjort, nedrykksstreken nærmet seg.

Heldigvis for de var Start, Mjøndalen og Sandefjord svake dette året, så det ble aldri spenning i bunnen.

Jeg tror de fleste der oppe er ganske fornøyd med Bakke og Aune den dag i dag, selv om de spilte 10 kamper på rad uten seier og skiftet ut 24 spillere på sine første 15 måneder i jobben.

30. mai 2009 signerte Ronny Deila en ny 3.5 års kontrakt i Strømsgodset. Da hadde han, i sin første hovedtrenerjobb, ledet laget i et drøyt år og Godset lå på sisteplass i Eliteserien med 9 poeng på 11 kamper.

«Du kan ikke ta han på det fotballfaglige. Saken er at Ronny langt fra har enkel jobb, men det som er viktig for oss, er at han har en klar tanke om hva han vil.» Det sa sportssjef Jostein Flo da den nye kontrakten var signert.

Også i Drammen var nok de fleste fornøyde med den beslutningen når det ble cupgull i 2010, seriesølv i 2012 og seriegull i 2013 for Strømsgodset under Deilas ledelse.

I november 1986 sparket Manchester United Ron Atkinson. De siste 5 årene hadde gitt kun 3. og 4. plasser i serien, selv om det i samme periode også ble 2 seire i FA-cupen så var ikke det godt nok for klubbledelsen.

Ny mann inn var Alex Ferguson. Han startet med en 11. plass i 1987, klubbens dårligste plassering i serien siden 74/75-sesongen. Året etter klarte Fergusons mannskap en sterk 2. plass, men i 1989 var de tilbake på 11. plass. I 1990 var ble det ny bunnotering i serien med en 13. plass, men seier i FA-cupen startet Fergusons fantastiske pokalsanking. 23 år og ytterligere 37 titler senere ga Skotten seg i Manchester United.

Hvorfor fikk ikke Ferguson sparken når Manchester United kom på sine dårligste ligaplasseringer på 15 år? Svaret har tidligere direktør i Manchester United, Martin Edwards; «We knew how hard he was working behind the scenes. It is important that you give managers time to build».

Suksess kan også komme med kontinuitet, selv om suksessen ikke er der umiddelbart. Med det er jeg tilbake på Andrea Loberto.

Andrea er en fagmann, en perfeksjonist, enkelt og greit en dyktig trener som legger ned en enorm arbeidsinnsats for klubben vår nærmest til alle døgnets tider.

Vi har masse å jobbe med, lære og bli bedre på i FFK, både på og utenfor banen, men jeg er trygg på at vi har de riktige menneskene på oppgavene.

Innimellom er det smertefullt og tidkrevende å nå måla man setter seg, men kjemper man hardt nok og lenge nok, så når man de til slutt.

Andrea og Aleksander har kompetansen og drivkraften, vær med og gi de tiden.

Så hva gjør vi nå? Vi jobber hardt og fokusert videre for å bli litt og litt bedre hver dag!

Håper vi ses på Stadion 16. mai – Sammen er vi sterke!

Sportslig hilsen Joacim Heier

Signert: