G19 ble Østfoldmester!

Fredag kveld fikk vi servert enda flere jublende FFK-spillere da G19 slo Sarpsborg 08 på bortebane og ble Østfoldmestere! Seieren ble enda et bevis på det gode arbeidet som gjøres i Utviklingsavdelingen!

Østfoldmesterskapet, eller Toyota Cup som den også heter, er en avslutningscup for sesongen mellom Østfolds 4 beste juniorlag. Kråkerøy, Moss, Sarpsborg 08 og FFK var lagene som skulle gjøre opp om tittelen. I semifinalene tidligere i uken slo Sarpsborg 08 våre naboer i Kråkerøy, mens FFK tok seg greit videre mot Moss.

Jevnt og spennende!
Finalen på Sarpsborg Stadion ble en tett og jevn affære mellom to gode juniorlag. Hjemmelaget tok ledelsen tildig etter en corner, men FFK kom tilbake like før pause etter at Mikael Engsmyhr holdt lekestue med 08-forsvaret på høyresiden og slo inn til Micael Lervik som utlignet.
Andre omgang ble sjansefattig, men hjemmelaget fikk muligheten fra straffemerket halvveis i omgangen, den ble imidlertid satt i stolpen og dermed ble det ekstraomganger på Sarpsborg stadion.

I ekstraomgangene var det FFK sin tur til å gå opp i ledelsen, denne gangen var det Eirik Vestby som viste frem farten sin da han gikk rundt backen til 08 og slo inn forna mål hvor en forsvarer var uheldig å satt ballen i eget mål. Det så ut til å bli det siste målet, men like før slutt i ekstraomgangene fikk hjemmelaget kriget inn utligningen til 2-2 etter klabb og babb i feltet. Straffespark neste!

I straffesparkkonkurransen var det FFK som trakk det lengste strået, Daniel Willadsen dunket inn det avgjørende sparket i krysset og FFK kunne juble for nok en pokal denne sesongen!

Fantastisk år for hele Utviklingsavdelingen
Fredagens finale ble enda et bevis på en strålende sesong for utviklingsavdelingen hvor alle lag har hatt gode sesonger med sterke prestasjoner og god utvikling. Faglig ansvarlig for Utviklingsavdelingen oppsummerer det slik:

- Det er ingen tvil om at lagene våre G14 - G16 - G19 og FFK2 har hatt en god sesong. En god oppstartsesong for G14, G16 har gjort en solid sesong med seier i G16 Interkrets, G19 har stabilisert seg i Interkrets A, Østfolds beste juniorlag og G19 spillerne har vært sterk delaktig i opprykket til 3.div. I tillegg har det vært et stort fokus på trenerutvikling, fagforum med faglige diskusjoner og planarbeid blant trenerne. Det er fortsatt en vei å gå opp og frem til Norgestoppen, men da er det betryggende å se at man har staket ut en god kurs på veien". Gratulerer til våre spillere, trenere, støtteapparat, foresatte med familie, venner, supportere og samarbeidspartnere. Sportslig hilsen Aleksander Olsen.