Før kampen: FFK vs. Notodden

Første kamp mot Notodden er rett rundt hjørnet, det blir en spennende utfordring mot et lag i dytten.

Klubben ble stiftet i 1999 og sammen med storinvestor Kjetil Holta, som på det meste har hjulpet klubben med et tosifret antall millioner årlig, begynte klatringen i seriesystemet. I 2005 var klubben for første gang i 2. divisjon, og i 2007 var de klare for første forsøk på 1. divisjon.
I sin andre sesong på nest øverste nivå klarte de blå en sterk 6. plass, men med nytt flott stadionanlegg ble 2009 skuffende og endte på nedrykk.

Med unntak av en 1.divisjons-visitt i 2012 har Notodden siden nedrykket i 2009 vært i 2. divisjon, men etter flere år med store ambisjoner var Kenneth Dokken sine disipler kun målforskjellen dårligere enn Nest-Sotra i årets sesong.
Over to kamper mot Raufoss har de både vært dyktige og heldige, og skal spille kvalifisering til OBOS-ligaen 2018.

På laget finner man flere profiler. Borgar Velta har rukket å bli 38 år, og har spilt for Notodden siden klubben ble stiftet. Over 450 kamper har veteranen spilt, i år omskolert til midtstopper.
Erik Midtgarden har flere år bak seg på toppnivå i Norsk fotball og har i år bidratt med 14 scoringer for Notodden.
På kanten finner vi også Trosvik-gutten Amani Mbedule som har tilbragt høsten på lån i Notodden, vårsesongen spilte han i Hødd.

Vi hadde kniven på strupen mot Sandnes Ulf sist helg, og ikke nok med at vi måtte vinne, var vi også avhengig av at Elverum ikke vant sin kamp mot Mjøndalen. Begge kamper endte heldigvis med 3-0 seier, begge i vår favør.
Det betyr at BP Ingebretsen og Alexander Straus har fått en drømmestart på engasjementet sitt i Fredrikstad, og vi har fått en ny mulighet til å sikre spill i OBOS-ligaen i 2018.

Kampen mot Sandnes Ulf var ikke årets beste kamp, men det var kanskje den kampen i år hvor vi var best i begge bokser. Godt forsvars- og keeperspill sørget for null baklengs, mens kliniske avslutninger ga oss 3 viktige scoringer.
Til kampen mot Notodden er det en nullstilt gjeng som har forberedt seg gjennom uka, alle forventer en tøff utfordring og kun en prestasjon opp mot lagets beste vil holde for å beholde plassen i divisjonen også neste år.

Jarkko Lahdenmäki, Magne Simonsen og Rino Falk Larsen er fortsatt ute, mens Razak Nuhu har fått en smell og står over denne helga. Bortsett fra det er alle spillere klare for kamp. Gule kort blir slettet etter seriespillet så ingen spillere står i fare for karantene i kamp nummer to i kvaliken.

Til kampen mot Notodden gjelder ingen sesongkort, og det er derfor fantastisk imponerende av fotballbyen vår som har kjøpt billetter i hopetall for å støtte laget på søndag.
I skrivende stund er det solgt nesten 4500 billetter, og det er fortsatt over 30 timer til kampstart! Enormt av Fredrikstad!

Tusen takk til alle som kommer på kamp – Å møte opp på søndag er den aller beste dugnaden Fredrikstad kan gjøre for FFK i år, både sportslig og økonomisk – Vi ses på Stadion søndag klokka 18:00!