Sørsia supporterne på ståfeltet jubler for scoring 2017

Før kampen: FFK vs Start

På søndag avsluttes by-jubileumet med markeringen av fotballens plass i Fredrikstads 450 år lange historie. Parade, Sabeltann, tidligere mestere og ikke minst – FFK mot Start!

Start hadde før årets sesong hatt en og en halv blytung sesong i Eliteserien, men blant annet norsk toppfotballs lengste rekke med kamper uten seier.
Klubben begynte tidlig å forberede seg for livet i OBOS-ligaen i 2017, og med en storstilt opprustning av klubben finansiert av eksterne investorer i sommer, så har nå Sørlendingene et godt grep om andreplassen på tabellen som gir direkte opprykk til Eliteserien.

Det har vært en rekke dramatiske oppgjør mellom klubbene opp gjennom årene. I moderne tid skiller både avslutningsrunden i 2005, og semifinalen i 2006 seg klart ut som kamper som inneholdt absolutt alt av både glede og sorg.
Åpningsrunden i OBOS-ligaen i årets sesong forløp heller ikke uten spenning. Start åpnet best og tok ledelsen, før scoringer av Rino Falk Larsen og Dinko Trebotic snudde oppgjøret. 4 minutter på overtid, med kampens siste spark på ballen utlignet imidlertid Start og sørget for poengdeling.

På de siste 3 kampene står vi med to uavgjorte kamper på bortebane og en seier på hjemmebane. Isolert sett er det bra med poeng borte og seier hjemme, men spesielt forrige helgs uavgjort mot Elverum etterlot seg en bitter følelse av spolerte poeng.
Det positive å ta med seg fra de siste kampene er antallet sjanser som er skapt, både mot Åsane og Elverum var det mange angrep som kunne resultert i mål, forhåpentligvis kommer uttellingen når vi trenger det som mest.

Til oppgjøret mot Start har vi noe rusk i troppen, men mange spillere som er klare til å fortsette trenden med uavgjort borte og seier hjemme.
Rino Falk Larsen og Magne Simonsen er som de fleste vet ferdigspilt for sesongen, det er også Jarkko Lahdenmäki som ble opererte kneet på fredag.
Edvard Skagestad har ikke nådd 100%, og trenger fortsatt noe tid på å bli fullt restituert, mens Henrik Furebotn fikk en smell i foten på fredag, og det ser ut til at han ikke får vært med i helga.
Razak Nuhu stod over sist helg, men er nå tilbake i full trening etter den tøffe duellen som gjorde at han måtte gå av mot Åsane.
Vi kommer tilbake med endelig tropp på søndag.

Over 7000 billetter er solgt til oppgjøret på søndag, mot Strømmen i fjor (7800 tilskuere) ble det solgt over 1300 billetter på kampdag – Har du skaffet deg din billett?

Husk at kampstart er 17:00 – Vi ses på Stadion!