Før kampen: FFK - Kvik

Lørdag spilles årets siste seriekamp på Stadion og motstanden er så tøff som den får blitt. FFK møter avdelingens beste lag som kommer til Fredrikstad med halvannen fot i OBOS-ligaen.

Fra skuffelse i 3. divisjon til OBOS-ligaen på 15 måneder
Kvik Halden har hatt en innholdsrik reise de siste årene. Etter å ha vært en av opprykkskandidatene til OBOS-ligaen i flere sesonger ble det isteden nedrykk i siste serierunde i 2016 når Postnord-ligaen ble halvert og alle lag fra 8. plass og ned måtte til 3. divisjon. Før 2017-sesongen ble dagens suksesstrener, Kent "Kenta" Bergersen ansatt, men det første året i trenerjobben ble på ingen måte en suksess. Et sterkt Kvikelag ble kun nummer 3 i 3. divisjon, 14 poeng bak suverene Moss og samtidig rykket rekruttlaget til Kvik Halden ned til 5. divisjon. Ting så heller ikke så lyst ut i 2018, til sommerpausen var Eidsvold Turn 11 poeng foran haldenserne på tabellen og lite tydet på at sesongen skulle slutte lykkelig.

Men når Eidsvold Turn fikk høsten sin ødelagt av skader og formsvikt slo Kvik Halden til. Og perioden august 2018 til oktober 2019 har blitt et eventyr som mangler sidestykke for laget fra grensebyen. Kvik Halden har gått fra seier til seier i halvannen sesong og nå må de bare unngå å snuble på oppløpssiden før de har sikret et uvirkelig opprykk.
Etter en god vårsesong var haldenserne nummer tre på tabellen inn til sommerpausen, men en vanvittig høstsesong hvor alt har gått Kvik Halden sin vei har sendt laget til topps på tabellen, poenget foran Stjørdals Blink som ser ut til å måtte nøye seg med kvalifisering.

Kvik Halden sitt lag er en god blanding av rutinerte lokale spillere som Jakob Madsen Lund, Ole Strømsborg, Dardan Sæter-Mehmeti og Mathias Engebretsen, mikset med utenlandsimporter som David Paulmin, Albert Makiadi, Chinonso Agu, Kevin Krans, Dagur Thorhallsson og Björn Berglund. I tillegg har Fredrikstad-guttene Filip Westgaard og Youssef Chaib vært viktige brikker i årets sesong.

Det begynner å bli lenge siden FFK og Kvik Halden møttes sist. Etter å ha åpnet sesongen med 2-2 borte mot Sola tok Kvik Halden imot FFK på Halden Stadion i april. FFK hadde gode muligheter til å ta ledelsen, men det var hjemmelaget som scoret når Jiress Suka Suka (nå Råde) headet inn 1-0. Resten av kampen stanget FFK mot forsvarsmuren til Kvik Halden, men klarte aldri å få utligningen. Nærmest var Marius Hagen som traff innsiden av stolpen like før slutt.

Kvik Halden har vært skånet for skader og karantener nærmest hele sesongen, men til dette oppgjøret må muligens tidligere FFK-spiller Filip Westgaard stå over etter å ha blitt taklet stygt mot Byåsen i forrige serierunde.

Avslutte på en skikkelig måte
For FFK handler det om å avslutte sesongen på en skikkelig måte og bygge videre på den gode opplevelsen laget hadde på "Nye" Blink Banen sist helg. Etter å ha misbrukt sjanse på sjanse før hvilen viste laget en flott moral da de hentet opp Stjørdals Blink sin 2-0 ledelse og vant 3-2, og ble med det første lag til å slå Blink på hjemmebane denne sesongen.

FFK har selvsagt også lyst til å gjøre et forsøk på å rette noe opp i statistikken mot Kvik Halden i 2019. Lagene ha spilt mot hverandre 4 ganger på a- og b-lag, og på tross av totalt et par dusin med gode sjanser har FFK til gode å sette en ball bak en Kvike-keeper denne sesongen. Trener Bjørn Johansen forventer en tøff kamp lørdag, men håper guttane slipper seg løs og byr på seg selv.

- Dette blir en artig kamp som vi gleder oss til. Det var en leken og offensiv gjeng som fikk med seg en god opplevelse hjem fra Stjørdal. Vi skapte tosiffret med målsjanser mot et godt hjemmelag som nesten ikke har sluppet inn mål på eget gress i år, den spillgleden og entusiasmen vil vi bringe med oss til oppgjøret mot Kvik Halden. Vi forventer igjen å møte et lag som parkerer bussen, men vi skal prøve å by på offensiv og god fotball uansett. Forteller Bjørn.

FFK har fortsatt noen spillere ute skader. Eirik Mæland, Love Reuterswärd og Ludvig Begby er ikke klare. Marius Hagen er tvilsom, mens Mads Nielsen soner karantene for gule kort.

Haldensere på vei
Ikke uventet er det solgt en del billetter til bortefeltet (Felt L) på lørdag. Kvik Halden regner med flere hundre tilreisende på Stadion denne kampen, torsdag morgen er det solgt totalt 3500 billetter. Vi håper selvsagt også hjemmepublikummet finner veien til Stadion en siste gang denne sesongen, billetter skaffer du deg slik:

• FFK Appen (Anbefales!)
  • WEB!
  • Aristokraten (se åpningstider på Facebook)
  • FFK Administrasjon (hverdager 09-16)
  • Billettluka (fra 15:00 kampdag)

NB! Husk kampstart på lørdag som er 13:00!