Før kampen: Byåsen - FFK

Lørdag skal a-laget ut på årets første langtur. Destinasjon er Trondheim og Byåsen Arena, motstander er Byåsen Toppfotball.

Nede og snudde
Byåsen var en årrekke på nivå 3, de overlevde også den brutale serieomleggingen i 2016, men i 2017 måtte de ned et hakk etter en blytung sesong hvor de tok 2 poeng på de siste 15 kampene og endte sist med skuffende 13 poeng etter 26 kamper.
I 2018 var målsetningen krystallklar og Byåsen leverte som lovet. I tett kamp med Rosenborg sine rekrutter klarte Byåsen til slutt å riste av seg storklubben og vant serien 6 poeng ned til RBK.

Laget trenes av unge Erik Selnæs, storebror til landslagsspiller Ole Selnæs. Den 30 år gamle treneren har hatt ansvaret i Byåsen siden 2017 og har dermed både rykket ned og opp med laget. I 2018 hadde han med seg tidligere FFK-spiller Magne Simonsen som spillende assistenttrener.

Ypperlig start -> Bråstopp
Byåsen hadde en glimrende start på sesongen når de slo hardtsatsende Brattvåg på hjemmebane etter en ellevill snuoperasjon med noen like elleville scoringer. Brattvåg ledet tidlig 2-0, men trønderne snudde til 4-2 seier i andre omgang. Kantspiller Andreas Rye ble dagens mann med to perler fra langt hold.

Etter jubelkampen mot Brattvåg har det blitt mindre å juble for hos Byåsen.
4 strake tap med henholdsvis 5-0 for Hødd, 2-1 for Stjørdals Blink og 4-1 for Vidar, og i tillegg 1-0 tap for 3. divisjonslaget Sundal i 1. runde av NM er fasit så langt i sesongen etter den forrykende serieåpningen.
Byåsen er laget som har sluppet inn flest mål i avdelingen til nå, men samtidig er det bare to lag som har scoret mer!

Vår ligatoppscorer så langt i år, Kjell Rune Sellin, spilte for Byåsen i 2007 før veien gikk videre til Rosenborg for den alltid hardtarbeidende spissen.

14 mål på siste 180 minutter
For FFK sin del kommer guttane fra en skikkelig forløsende uke. 14 mål på 180 spilte minutter mot Sparta i NM og Arendal i serien er godt å ta med seg.
Totalt har laget satt inn 36 mål i 2019, på 14 spilte kamper blir det et lovende snitt på 2.6 mål pr. kamp, men det er ingen grunn til å ta foten av gassen eller tro at noe går av seg selv av den grunn.

Forrige bortekamp mot et nyopprykket lag ble som kjent ingen god opplevelse, nå skal guttane vise seg fra en bedre side og finne tilbake til borteformen som gjorde laget til divisjonens beste lag på fremmed plastikk og/eller gress i 2018.

- For oss gjelder det å holde momentumet oppe og følge opp prestasjonen mot Arendal. Vi må ha den innsatsen, viljen og lagmoralen vi pleier å ha i bunn, denne ligaen er tøff uansett hvilken motstander vi møter. Vi gleder oss til ny kamp! Forteller Bjørn Johansen.

Sykestua
Kun Sakari Mattila, Oscar Lopez Borgersen og Leo Olsen er ute på grunn av skader, mens Håvard Åsheim er tvilsom grunnet kjenning i hofta.
Ingen spillere er i nærheten av karantener, og dermed kan Bjørn Johansen og teamet hans velge blant mye gode spillere når de skal sette sammen en 16-manns tropp som skal ta turen nordover til Trondheim.

Kampstart på Byåsen Arena er 15:00 på lørdag 11. mai.