Før kampen: Brattvåg vs FFK

Fokuset er for lengst snudd. I cupkampen viste guttane sin solide fysiske plattform, og det kan bli avgjørende når vi nå skal pleie kroppene og gjøre oss klare for en knalltøff kamp mot Brattvåg på lørdag!

Begge ute av NM
Sarpsborg 08 går for å være Norges kanskje best trente lag, og våre gutter stod distansen nok en gang og viste at løpskraft er opptjent hyllevare i årets FFK-tropp.
Det kommer godt med allerede på lørdag når laget tar turen vestover for å møte Brattvåg på bortebane. Brattvåg spilte også cup mot elitemotstand onsdag, det ble til og med 120 minutter før Kristiansund avgjorde i ekstraomgangene. Men Brattvåg har en bred tropp og hadde byttet 8(!) spillere fra forrige seriekamp.

Så for Brattvåg sin del kan det mange uthvilte bein som stiller til start mot FFK på lørdag, det betyr at våre gutter må restituere godt og lade opp til en ny kraftanstrengelse.

Satser friskt
Brattvåg er et lite tettsted i Møre og Romsdal som ble etablert for litt over 100 år siden med formål om å bygge ut industri. Brattvåg er i dag en del av Haram kommune som har nesten 10 000 innbyggere, men fra 2020 bli Haram en del av Ålesund kommune, sammen med Skodje, Sandøy og Ørskog. Ålesund er også nærmeste by, en snau time unna industribygda Brattvåg.

Nettopp industrien i Brattvåg og viktigheten av et idrettslag og samles rundt er årsaken til at Brattvåg har klart å etablere seg blant Norges 50 beste fotballklubber.
Den økonomien støtten til klubben er god, noe som har gjort at klubben har kunnet tiltrekke seg solide spillere og bygge gode fotballag.
Postnord-ligaen er det høyeste nivået klubben har vært på, og i 2018 ble de nummer 8 med 35 poeng.

Den mest profilerte spilleren er Jo Nymo Matland med fortid i Tromsø, Sarpsborg 08, Aalesund og Royal Antwerp. Han er nå en viktig brikke for Brattvåg med sin rutine og ikke minst en av landets bedre venstreføtter.
Brattvåg har også flere gode spillere, flere av de med bakgrunn i Molde, men også noen importer som f.eks. keeper Aleksander Stankovic og Sami Kamel fra Danmark, Akseli Kalermo fra Finland og Neydson da Silva fra Brasil som kom til klubben via Molde.

Trener for Brattvåg er danske Rene Skovdahl som var i trenerteamet til Ole Gunnar Solskjær i Molde i perioden 2012-2014, han ble ansatt før årets sesong etter å ha vært i Roskilde i fjor.
En annen profil i Brattvåg er daglig leder Henrik Hoff, kjent fra en årrekke i Aalesund.

Ujevn start på sesongen
Brattvåg har hatt en ujevn og uforutsigbar start på sesongen 2019. Fra det helt store med seire over Hødd på 16. mai og Arendal tidlig i sesongen, samt uavgjort borte mot serieleder Stjørdals Blink, men også mer skuffende tap for Byåsen, Sola og Vidar.

I NM ble det på lik linje med FFK stopp i 2. runde etter at Kristiansund tok seg videre med scoring i det 121. minuttet og dermed 2-1 seier på onsdag kveld.
Ettersom Brattvåg byttet store deler av laget til denne kampen er det naturlig å forvente en annen oppstilling på lørdag, selv om mange av de som holdt KBK til siste minutt helt sikkert har lagt inn gode søknader til mer spill i serien.

Brattvåg står med 8 mål og 11 baklengs på sine 6 seriekamper. Det har gitt 7 poeng, noe som er 3 mindre enn FFK med en kamp mer spilt.

Fort tilbake på sporet
For FFK sin del er det bare å komme seg opp på hesten igjen etter exiten fra NM onsdag kveld. Tapet for Sarpsborg 08 var av det hederlige slaget i en voksen og fotballkamp, men samtidig satt nok guttane med en følelse av å ha enda mere inne.

I serien står vi med 3 strake seire og målet må helt klart være å forlenge den rekken etter 90 minutter med fotball på Brattvåg.
Bjørn Johansen ser frem mot kamp på vestlandet mot en god motstander.

- På tross av exit i cupen så sitter vi igjen med mye energi ettersom vi matcher Sarpsborg på mange områder, spesielt duellkraft, løpskapasitet og struktur. Dette skal vi fortsette å ha i bunn i alle kamper, også er det vktig for oss å opprettholde tempo og intensitet i spillet slik at motstander får en følelse av at her går det litt for fort. Dette er krevende, men på vårt beste har vi den kapasiteten og det behøves for å slå et godt Brattvåg lag. Forteller Bjørn Johansen.

16 mann på tur
Som vanlig på de lange borteturene er det 16 spillere som tar fatt på reisen. I en tropp på 23 mann betyr det noen vanskelige vurderinger for trenerteamet, men noen av spillerne er allerede ute av valgrunden med skader.
Håvard Åsheim er fortsatt et par uker unna kamp, det samme er Leo Olsen som er tilbake i trening etter sin skade.
Oscar Lopez Borgersen og Sakari Mattila er som kjent ute til over sommeren med sinde skader.

Vi kommer tilbake med troppen i morgen!

Kampstart på Brattvåg er 15:00 - Dersom du ikke er blant de fantastiske supporterne som tart turen til Møre og Romsdal så vises kampen også på Fredriksstad Blad.

Foto: Trine Sirnes