Cupeventyret fortsetter!

FFK vant oppskriftsmessig 1.runde av cupen mot Kvik Halden.

FFK tok turen sørøstover, nærmere bestemt Strupe Kunstgress der Kvik Halden inviterte til 1.runde NM. Et lag de rødhvite ved flere anledninger har slitt med å beseire. Både i 2012 og i 2015 ble FFK slått ut av nevnte Kvik Halden.

Dansk dynamitt sendte FFK i ledelsen

Det tok ikke mange sekundene før bortelaget gikk opp i føringen. FFK ble tildelt hjørnespark etter to minutter. Mislav Leko headet mot mål fra bakerste stolpe, og på returen stanget den danske bautaen Mads Nielsen inn ledelsen for FFK.

Det skjedde lite innledningsvis etter scoringen. FFK, for anledningen kledd i helsvart, eide mest ball uten å skape de største sjansene.

Etter 43 minutter kontret Fredrikstad inn nummer to for dagen. Anas Farah satte elegant opp Tim Nilsen som kunne bredside inn 2-0. Kvik Halden var nære utligningen like etterpå etter en pasning i bakrom. Kvik-spissen maktet derimot ikke å treffe mellom stengene alene med keeper.

Lagene gikk til pause med en 2-0 ledelse til FFK i en omgang der bortelaget stort sett hadde god kontroll.

Kvik friske i starten av 2.omgang

Hjemmelaget gikk knallhardt ut fra startblokkene etter hvilen, og satte umiddelbart et press på de helsvarte fra plankebyen. Guttane avverget energibølgen Kvik Halden kom med, og kampbildet ble jevnere igjen.

Youseff Chaib kom inn etter 63 minutter. Tre minutter ut i sitt innhopp blir han spilt opp av Mæland, og tuppet ballen inn i mål fra 16 meter. Chaib med en god søknad om økt tillit.

Samme Chaib spilte fri Begby like før fulltid, og Lervik-gutten hamret ballen i lengste kryss. 4-0 til bortelaget.

Guttane var trygge bakover gjennom hele kampen, og Begbys scoring skulle bli kveldens siste. Nok en gang en solid gjennomført kamp av Høgmos disipler som nå gjør seg klare for derby mot Moss FK på Melløs.

Kampfakta:

Kvik Halden FK - Fredrikstad FK 0-4 (0-2)

1.runde NM

Strupe Kunstgress

FFK: Jenssen - Åsheim, Leko, Nielsen, Begby - Lekaj (Chaib), Rekdal, Mæland, Farah - Nilsen (Westgaard), Sellin (Falk Larsen)

Gule kort:

Mål: