Bylag J12 viste muskler!

Forrige helg reiste de yngste FFK-jentene til Lillestrøm for å teste formen mot gode motstandere, og var satt opp i kamper mot Lyn, Kolbotn og Rælingen. Bylag J12 viste muskler og bet godt i fra seg nok en gang.

Damelagene til både Lyn og Kolbotn spiller som kjent i Toppserien for kvinner og har en god og innarbeidet kultur rundt de yngre jentene i klubben, ved å følge de gjennom de forskjellige årstrinnene og frem til junior og seniorspillere.

- Vi merker at det er stor interesse rundt FFK-jentene når vi reiser rundt og besøker andre klubber. Spesielt de klubbene som har Toppserie- og 1 divisjonslag for kvinner viser nysgjerrighet på prosjektet vårt, og hyller det at man etter 116 års historie ønsker at jentene og damene skal bli en naturlig del av FFK-familien. Spesielt Lyn har en historie bak seg som kan minne litt om det vi nå er i gang med i vår egen klubb. Fra det å slippe til jentene på fotballbanen først ved årtusenskifte har Lyn bygget sten for sten, noe som i 2017 endte opp i at damelaget for første gang rykket opp i toppserien for kvinner. Det er en inspirerende historie og et godt eksempel på at det nytter å få til gode resultater med jentene om vi tør å satse og slippe de til. Nettopp sten for sten og langsiktig tenking over mange år er nok nøkkelen også for vår del, sier lagleder Tor-Arne Borg.

I første kamp stod Kolbotn på motsatt banehalvdel og det skulle vise at FFK-jentene hadde skumle planer. Allerede under oppvarmingen så man at jentene virket veldig tente og de festet grepet om kampen umiddelbart. Med tøft press og gode kombinasjoner ga de seg ikke før det stod 5-1 til FFK når dommeren blåste i fløyta.

I neste kamp skulle man få testet seg mot et godt Lyn lag, som nok hadde fått med seg den gode prestasjonen til FFK-jentene i første kamp. Lyn svarte med samme mynt og det ble en tøff og jevnspilt kamp med mange gode kombinasjoner og trekk fra begge lag. FFK hadde de fleste og største sjansene men klarte ikke å omsette disse til mål etter noe unøyaktigheter i avslutningene. Lyn derimot fikk et enkelt mål ut av det blå som også ble det eneste i kampen, slik at Lyn til slutt vinner 1-0. "Vi møter et godt Lyn lag, og selv om vi i store deler av kampen styrer banespillet er det mye god og viktig lærdom i det å utnytte de sjansene man får» sier hjelpetrener Keivan Gharibi.

I siste kamp var det Rælingen som FFK-jentene skulle øve seg mot. Rælingen var også et godt lag som spilte en fysisk tøff men fair fotball, noe som resulterte i en del frispark som stykket opp kampen. Rælingen hadde en ball i nettet bak FFK`s keeper, men ble korrekt avblåst for offside etter at det rød/hvite forsvaret lå kompakt på linje. Med raske bein, gode kombinasjoner og flotte trekk får de yngste FFK-jentene kampen inn i sitt spor og vinner til slutt fullt fortjent 3-0.

- Vi møter gode lag på vår egen hylle, og det var det vi ønsket med turen til Lillestrøm. Jeg synes vi alt i alt gjør 3 gode kamper, og tidvis sitter spillet veldig godt. Vi ser nå konturene av det laget vi ønsker å fremstå som og det er veldig gledelig, avslutter en fornøyd hovedtrener Joachim stang.