Bunnsolid seier mot Bærum

Etter en fin start på høstsesongen med 3-0 over Moss var det nye muligheter til å prestere godt når Bærum kom på besøk til årets 8. hjemmekamp.

Per-Mathias Høgmo og trenerteamet stilte uforandret etter seieren over Moss i forrige serierunde, og de gutta tok vare på sjansen fra start.
I ganske sterk motvind var det FFK som tok tak i kampen og allerede etter 1 minutt var Veteli frempå med et skudd i stanga.
Like etterpå kom Bærum på sin eneste farlige visitt i Håvar Jenssen sin 16 meter, fra skrått hold banket også bortelaget ballen i stanga.

Overkjøring
Akkurat da var nok hjemmepublikummet litt skjelvne i sommerkulda på Stadion, men du verden som de røde og hvite skulle spille varmende fotball herfra og ut omgangen.
Veteli og Westgaard kombinerte fint på høyre og sistnevnte fant Aalbu på bakre stolpe som trillet inn 1-0.
Heretter var det sjansebonanza og både det høye presset og pasningsspillet til FFK ble for mye for gjestene.
FFK presset frem feil hos Bærum og Veteli serverte Tim Nilsen som skjøt i stanga på volley før han plassert inn sin egen retur i åpent mål til 2-0.

Hjemmelaget fosset på og etter 24 minutter var det 3-0 på en merkelig situasjon hvor først Aalbu ble spilt igjen og holdes klart i trøya, soleklart rødt kort, men dommer lar spillet gå og Aalbu kjemper seg til en avslutning i stanga. Begby kom først på returen, men bommet, så kom Åsheim og taklet ballen til Aalbu som fikk satt inn sin andre scoring for dagen og sin tredje på 135 minutter i FFK-comebacket. Merkelig dømming, men heldigvis ble det mål til slutt.

Svak dømming var det også senere i omgangen når Åsheim og Nilsen ble spilt alene med keeper med omtrent halve banen å løpe på, men dommeren blåste frispark for FFK til stor frustrasjon og fortvilelse fra de som heier på hjemmelaget.
Utover i omgangen ble det mye frustrasjon hos Bærum også som ved flere anledninger hadde taklinger i kortfarge oransje.

Heldigvis ingen skader for hjemmelaget og en meget fortjent 3-0 ledelse til pause for Høgmos menn.

Andre omgang ble en transportetappe
Andre omgang startet med et smell når Eirik Mæland sitt gode frispark ble styrt opp i krysstanga og på tvers av målet, men akkurat ikke nok til å gå i nettmaskene.

Videre så hadde FFK god kontroll og seieren var aldri i fare, selv om Bærum hadde sine korte visitter og noen halvsjanser så var det tydelig at alle på banen viste hvor poengene havnet.
Rocky Lekaj kom innpå og var nærme et par ganger, først ble han spilt alene gjennom med keeper, men burvoktern hindret scoring. Like etterpå skjøt han et skudd som strøk på utsiden av stolpen.

Kjell Rune Sellin og Anas Farah kom også inn, førstnevnte var involvert i et par situasjoner som veldig fort kunne blitt store målsjanser, men kampen ebbet ut med en meget kontrollert og solid 3-0 seier for FFK.
Det er 4 kampen på rad etter sommeren laget går seirende ut, uten baklengsmål.

Mjølner neste
Neste kamp for FFK er av det langreiste slaget når guttane tar turen til Narvik for å møte FK Mjølner.
Der har vi mye å revansjere etter den frustrerende kampen vi hadde mot Stian Johnsen sine elever på Stadion i våres.

Før det er det en god treningsuke som skal gjennomføres, og ikke minst en meget spennende seriekamp mot Sarpsborg 08-2 i kampen om opprykk i 4. divisjon.
Den går på Fredrikstad Stadion, mandag kveld klokka 19:30!

Foto: Trine Sirnes