Årsbeste mot Levanger!

Levanger var motstander hjemme på Stadion søndag ettermiddag når runde 17 av årets sesong ble spilt, det ble en særdeles hyggelig opplevelse for hjemmepublikummet!

Debutant og jubilant
Levanger var i storform både før og etter sommerpausen med 6 strake seire før de i midtuken fikk kjenne på fotballens vonde marginer.
FFK hadde 10 kamper uten tap i ryggsekken og kom fra en sterk seier borte mot Bryne i forrige runde.
Grunnet skade på Nieves og Drage, samt en karantene på Veteli ble det flere endringer på laget for FFK. Inn kom debutant Philip Aukland på høyreback og Love Reuterswärd på venstrekant, mens Tim Nilsen gikk inn på topp. Håvard Åsheim tok plass på høyrekant i sin 150. kamp for klubben.

Sjanse på sjanse
Det stod ikke på sjansene før hvilen mellom FFK og Levanger. Kampen åpnet friskt med to gode muligheter for FFK, men begge avslutningene ble blokket på vei mot mål. Levanger var også med i starten og hadde to ganger frispark i farlig posisjon, men de forsøkene tok muren seg av. Gjestene fyrte også av et par gode langskudd, men ingen av de fant veien til nettmaskene.

Levanger var friske i spillet sitt og forsøkte mye fin fotball ute på matta, men det ga også FFK flere gunstige brudd. Tim Nilsen var frempå 3-4 ganger uten å få ballen i nota, Marius Hagen fikk en halvsjanse etter en corner og Åsheim var nærme scoring i jubileet sitt, skuddet fra 18 meter gikk via en forsvarer, men strøk på utsiden av stolpen.
Debutant Aukland var også nærme ved to anledninger på corner, men begge avslutningene ble blokket rett foran målet.

En spillemessig meget god omgang av FFK som produserte sjanser nok for et par kamper, men ballen ville ikke i mål. 0-0 ved halvtid.

Ketchupeffekt
Det stod ikke på sjansene i første omgang, og det gjorde det heller ikke etter hvilen. Forskjellen var at denne omgangen ble i alle fall noen av de satt i mål!

Tim Nilsen åpnet ballet rett etter avspark når han var først på en retur fra keeper, en særdeles fortjent ledelse for hjemmelaget.
Guttane fortsatte å kjøre på og skapte muligheter på løpende bånd. Henrik Kjelsrud fikk sjansen fra straffemerket, men det forsøket gikk over mål. Like etterpå var han igjen frempå etter rot i forsvaret til Levanger, men heller ikke denne gangen ble det mål. Rett etterpå skulle Henrik endelig få målet sitt når Drage svingte inn en flott corner og "Kjell" brystet ballen inn i nota.

Senere skulle FFK få nok en straffe når Tim ble felt, denne tok han selv og plasserte inn 3-0, Tim sin 11. scoring for året, og det kun på drøye 700 minutter med seriefotball. Snittet kan dere ta frem kalkulatoren og regne ut...

3-0 og minst et dusin sjanser utover det, god kamp av guttane som når har 8 seire, 3 uavgjort og 0 tap på sine siste 11 kamper!

Egersunds neste
Lørdag er det full fest for Egersunds Idrettsklubb når de feirer 100 år. FFK er potensielle festbremser i oppgjøret på banen, kampstart er 17:00 på Idrettsparken Husabø.