Årets lengste bortetur

A-laget reiser lørdag morgen nordover for å møte Alta i Finnmarkshallen.

Opp og ned
Alta har de siste 10 årene vært opp og ned mellom 1. divisjon og 2. divisjon flere ganger, men perioden mellom 2008 og 2012 var de i det som i dag heter OBOS-ligaen, hvor 2009-sesongen var den beste med en sterk 6. plass på tabellen.
2012-sesongen ble det nedrykk etter 5 strake sesonger på nest øverste nivå.

Turen ned i 2. divisjon den gangen ble imidlertid kort, og i 2014 var klubben tilbake i 1. divisjon. Der ble de heller ikke lenge, og siden 2015 har Alta spilt i 2. divisjon.
De tre siste årene har Alta vært på øvre halvdel i 2. divisjon, men aldri vært helt oppe i opprykkskampen.

Seier eller tap
Årets sesong har startet brukbart for Alta og årets hovedtrener, Bård Flovik.
Avdelingens nordligste lag er som mange andre lag på dette nivået ikke så glad i uavgjort-resultater.
På 12 kamper står de med 7 seire og 4 tap, og dermed kun 1 uavgjort.
På hjemmebane har det også vært litt enten-eller, 4 seire og 2 tap så langt i sesongen.
Hønefoss, Fram Larvik, Stabæk 2 og Asker har reist hjem tomhendt, mens Bærum og Elverum har tatt alle poengene med seg på flyet sørover.

Med sine 22 poeng så langt er fjerdeplasserte Alta rett bak de tre øverste på tabellen, og er helt sikkert tente på å klatre både en og to plasser i løpet av helgen.

Følge opp borteformen
Per-Mathias og resten av laget reiser nordover lørdag morgen, og får testet banen i Finnmarkshallen på lørdag ettermiddag.
Med seg har de 16 mann som alle er overklare etter å kjempe for en god prestasjon mot en utfordrende motstander.

Siden tapet i treningskampen mot Superettan-laget Örgryte 3. mars har gutta vært på ukjent gress og kunstgress 7 ganger, det har gitt 4 seire og 3 uavgjort. Så fra å være useirende på bortebane i 2017 er FFK så langt ubeseirede i 2018, vi håper den statistikken fortsetter også denne helga!

Kampstart på søndag er så tidlig som 14:00, og kampen kan du se på Fredriksstad Blad!