FFK - Kongsvinger 1-1 2016 FFK jubler for mål

2017 skal være et år i riktig retning

FFK sitt mål for sesongen 2017 handler ikke om hvor mange poeng man skal ta, det handler om å utvikle en kultur og et lag som kan kjempe med de beste.

Etter flere år med utskiftninger på både trener- og spillersiden i klubben blir årets sesong viktig for å bygge et fundament som på sikt skal ha en ambisjon om å ta steget tilbake i eliten.

Denne vinteren har det blitt lagt stort fokus på å øke treningsmengden og intensiteten, hente spiller med høye ambisjoner og stor treningskapasitet, og med det bygge et lag som kan utvikle seg dag for dag.

Derfor er den offisielle målsetningen for året følgende:

- Etablere et solid lag med gode holdninger og god treningskultur. Benytte overgangsvinduene til å få en sunn, kvalitetsmessig komplementær og bærekraftig spillerlogistikk, samtidig som det grunnleggende målet om økt kontinuitet ivaretas.

Det sportslige målet er å stabilisere laget på trygg plass i divisjonen med en klar ambisjon om senere opprykk til eliteserien.

«Riktige typer»

Trenerne Andrea Loberto og Aleksander Olsen har prioritert personlighet og ambisjon høyt i vinterens overgangsvindu. Troppen skal preges av spillere som har den ekstra sulten for å bli bedre hver dag.

- Den viktigste jobben er å skape den riktig prestasjonskultur og sørge at vi har de riktige typene som er ambisiøse, har den rette indre driven og er villig til å skape en god treningskultur slik at vi sammen kan gi Fredrikstad by et fotballag de kan være stolte av. Vi må strekke oss hver dag for å bli den beste utgaven av oss selv, sette krav til oss selv og til hverandre slik at vi kan kan ha kontinuerlig fremgang, sier Andrea Loberto.

Rød tråd

Det er ikke bare a-laget som har mål for sesongen, også i utviklingsavdelingen er det mål som skal nåes, og fokus på utvikling og holdninger står sentralt.

Rekruttlaget klarte dessverre ikke en topp 5 plassering i fjorårets 3. divisjon, og som følge av serieomleggingen måtte de dermed ta veien ned i den nye 4. divisjonen. Den divisjonen er ikke en optimal arena for våre unge spillere, så målet for året er opprykk.

For øvrig er målene for utviklingsavdelingen slik:

Bygge en kultur hvor god holdning til trening og utvikling av spillere dominerer.

Etablere gode og stabile lag på nivå gutt, junior og rekrutt med tanke på senere spill på A-laget.

Utvikle godt og konstruktivt samarbeid med distriktets breddeklubber.

- Den viktigste jobben i utvikling av toppspillere i distriktet blir gjort i samarbeidsklubbene, spesielt i alderen 6-15 år. Her ønsker vi å hjelpe til med heve kompetansen på spillere og trenere. Internt i klubben er målet å gi de unge spillerne referanser på hva som kreves av dem for å bli toppspillere. I tillegg må vi synliggjøre for dem hva dem mangler for å ta det neste steget, samtidig som vi dyrker spisskomptetansen deres. Vi ønsker å printe inn i spillerne at det handler ikke om hvor god du er, men hvor god du vil bli!, sier utviklingsansvarlig Magnus Meling. Og fortsetter:

- Forhåpentligvis vil dette føre til en ekstrem god treningskultur og mentalitet hos spillerne, som igjen vil legge forholdene til rette for en effektiv prestasjonsutvikling. På lagsnivå forventer jeg at både By, Gutt og Jr.-lag viser progresjon i kamp i forhold til treningsarbeidet. Og at ved sesongslutt er både enkeltspillere og lag på et betydelige høyere nivå enn før sesongstart."

Stabil drift

2016 ble FFKs tredje år på rad med overskudd. Skuffende sportslige resultater til tross, 4.300 tilskuere var på plass i snitt på sesongens 15 hjemmekamper. Til sammenligning hadde opprykkslaget Sandefjord 2.700 tilskuere i snitt, det var nest mest i OBOS-ligaen.

I 2017 skal klubben fortsatt prioritere økonomi, omdømme og sportslige resultater. Målet er et minimum 0-resultat økonomisk, og at klubben oppleves som ryddig og inkluderende.

Vi skal dyrke et godt forhold til publikum, samarbeidspartnere, samarbeidsklubber, pressen og byen generelt.

Arbeidet med å sikre en fortsatt stabil økonomi og ett godt omdømme skal fortsette med uforminsket styrke, og kampen for å skape en bærekraftig KLUBB skal intensiveres. FFK er etter vår mening byens fremste merkevare, og alle våre tilhengere og samarbeidspartnere skal føle en stolthet i å tilhøre FFK-familien, sier styreleder Jostein Lunde.

- Med ryddighet og folkelighet skal vi igjen forløse noe av det enorme potensialet som ligger i fotballbyen Fredrikstad, legger han til.